Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AutoWeek zoekt vroege 343 aut.

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door trenning Bekijk bericht
    Ik heb de tekst al mogen lezen, zeer kunstig in elkaar gedraaid. Luchtig maar ook gedetailleerd en geschiedkundig correct. De
    redacteur heeft zich goed ingelezen in oude vakbladen.
    De Accord Hondamatic is inderdaad een compleet andere auto, met een unieke automaat(hoewel ik m nog niet doorgronden kan, iemand hier die het principe kent?)
    Verder eindeloos veel foto's gemaakt en evenzoveel video materiaal.
    Scheelt dat die dag het zeer zonnig weer wasšŸ‘šŸ»

    Ik heb nu al het gerucht gehoord dat dit de meest los verkochte nummer uit AW Classics wordt ;-)
    dank voor de verwijzing. Veel interessant leesvoer te vinden op het web over de Hondamatic. Ik had hier nog nooit veel over gehoord.

    Dacht eerst zelfs dat het alleen een marketingnaam voor een ingekocht ontwerp ging, maar het blijkt precies het tegenovergestelde daarvan te zijn! Volledig eigen ontwikkeling omdat Borg Warner hetgeen ze nodig hadden niet kon leveren.

    Uit het artikel over de eerste Hondamatic (Honda N360AT) haal ik 3 specifieke eigenschappen:
    - de koppelomvormer heeft geen 100% vaste stator, maar deze is gekoppeld aan een reactie arm die een plunjer bedient waardoor de overgedragen kracht directe invloed heeft op een van de regeldrukken in de bak.
    - de tandwielverhoudingen worden bepaald door 2 parallele assen zoals in een handgeschakelde bak
    - de koppelomvormer heeft een overbruggingskoppeling, die werkt als 3e versnelling.

    Comment


      #17
      ik zag verder nog dat er in de accord ook nog een 2-speed halfautomaat geweest is, deze had waarschijnlijk alleen de koppelomvormer zonder lockup en geen automatische beĆÆnvloeding van de tandwielverhouding.

      Comment


        #18
        Dat is dezelfde bak. De originele Hondamatic heeft maar twee echte versnellingen met die lock-up als 'derde versnelling'.

        Heb wel eens overwogen voor de gekheid een Honda motorfiets met zo'n bak te zoeken. Mijn collega bleek er eentje gehad te hebben en raadde het van harte af
        '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
        '10 Citroƫn C5 Tourer 1.6 THP
        '14 BMW R 1200 RT

        Comment


          #19
          Ligt vanaf vandaag in de winkel
          Erg leuk artikel en mooie foto s en 343

          Mvg

          Andre

          Comment


            #20
            Dank je voor de complimenten, AndrƩ!

            Comment


              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
              Dat is dezelfde bak. De originele Hondamatic heeft maar twee echte versnellingen met die lock-up als 'derde versnelling'.
              Ja, voor een motorfiets is dat geen feest idd. Dan zijn die nieuwe dsg achtige automaatjes een stuk beter

              Comment


                #22
                Heb de AW Classics nu hier thuis liggen. Goed artikel, mooie foto's. En complimenten voor de auto Freerk! Wat een pareltje.
                '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
                '10 Citroƫn C5 Tourer 1.6 THP
                '14 BMW R 1200 RT

                Comment


                  #23
                  https://www.youtube.com/watch?v=z3BH...&feature=share
                  De vergelijking staat er op. De 343 komt er niet echt goed uit maar maakt het uiteraard wel helemaal goed op karakter en cultstatus! Ik moet de bevindingen overigens onderschrijven want ik heb van 1981 tot 1988 in een 343 uit 1978 gereden. Dat was, zeker in vergelijking tot de 340 waar ik nu al weer 7 jaar in rijdt, niet echt comfortabel rijden. Met name de herrie en vooral het brandstofverbruik was dramatisch. Maar toch, had ik er destijds maar beter voor gezorgd....

                  Comment


                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door eipmiw Bekijk bericht
                    https://www.youtube.com/watch?v=z3BH...&feature=share
                    De vergelijking staat er op. De 343 komt er niet echt goed uit maar maakt het uiteraard wel helemaal goed op karakter en cultstatus! Ik moet de bevindingen overigens onderschrijven want ik heb van 1981 tot 1988 in een 343 uit 1978 gereden. Dat was, zeker in vergelijking tot de 340 waar ik nu al weer 7 jaar in rijdt, niet echt comfortabel rijden. Met name de herrie en vooral het brandstofverbruik was dramatisch. Maar toch, had ik er destijds maar beter voor gezorgd....
                    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een 343 uit MY 1980 het had gedaan tegenover de honda. De eerste modeljaren waren idd niet de beste en 3 jaar later was er alweer een hoop verbeterd.
                    Maar overall had ook dan de honda het waarschijnlijk beter gedaan. Leuke video
                    Volvo 360 GLE 1985 & Volvo 360 GLE 1987

                    Comment

                    Working...
                    X