Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sleuteldag 3 oktober Lienden

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    Sleuteldag 3 oktober Lienden

    Komt er in oktober nog een sleuteldag? Dat zou ik graag willen weten want ik wil mij daar, qua onderdelen, graag van te voren op voorbereiden.


    Mods edit

    Topic title aangepast, zodat dit topic meteen als forum aankondiging fungeert.
    Zie hieronder de tekst die ook op de website staat.

    Eindelijk mogen we weer evenementen organiseren!
    Dit najaar zijn we nog te gast bij ons vaste sleuteladres, Svenska Bildelar / Gerard Mulder.

    Aanmelden
    Zoals altijd is aanmelden verplicht. Hierbij geef je aan:

    model auto
    type motor (B200, B19, B17, B14, D16)
    type aandrijving (CVT, handbak 4 of 5 versnellingen)
    welke klussen je wil uitvoeren
    Naam
    Lid-nr
    06-nr en e-mail
    Stuur deze gegevens naar: techniek@volvo300club.nl
    Je wordt dan ingepland. Dit hangt mede af van het feit of een brug noodzakelijk is.

    Gezien het aantal bruggen, maar ook de COVID-19 richtlijnen is het aantal inschrijvingen beperkt.
    Iedereen is welkom, ook alleen voor even te kijken / buurten. Maar meldt je wel aan via mail, zodat dit allemaal veilig kan!
    En volg de richtlijnen van het RIVM en blijf bij klachten thuis! Meldt je dan ook even af.

    Graag tot 3 oktober!
    Last edited by v0lv0freak; 20-09-2020, 08:54.

    #2
    3 Oktober in Lienden
    Staat in de Volvoice en op de club site.
    www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

    Comment


      #3
      Ik heb van de week ook respons ontvangen op de aanmelding, gaat door, schema/planning volgt nog.
      Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

      Comment


        #4
        De sleuteldag zit inmiddels zelfs vol!
        We houden ons aan de RIVM regels en er is nu een ochtend en middag planning gemaakt, om zo meerdere mensen de kans te geven aanwezig te kunnen zijn.

        Er volgt 14 november nog een tweede sleuteldag!
        Volvo 360 GLE 1985 & Volvo 360 GLE 1987

        Comment


          #5
          Mijn Volvo 340 is tiptop in orde (denk ik tenminste) en daarom is er voor mij niet veel te doen in Liende. Er staan nog twee dingen op mijn verlanglijst: stoelverwarming en mistlampen. Omdat de stoelen uit de 340 erg basic waren heb ik de bank plus stoelen uit mijn vorige 340 sedan overgezet. Dat was een special met stoelverwarming dus de juiste stoelen zitten er al in. Weet iemand wat ik aan materiaal nodig heb? De mistlampen zijn niet echt nodig maar zo voorkom ik meteen roestvorming in de uitsparingen.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door eipmiw Bekijk bericht
            Mijn Volvo 340 is tiptop in orde (denk ik tenminste) en daarom is er voor mij niet veel te doen in Liende. Er staan nog twee dingen op mijn verlanglijst: stoelverwarming en mistlampen. Omdat de stoelen uit de 340 erg basic waren heb ik de bank plus stoelen uit mijn vorige 340 sedan overgezet. Dat was een special met stoelverwarming dus de juiste stoelen zitten er al in. Weet iemand wat ik aan materiaal nodig heb? De mistlampen zijn niet echt nodig maar zo voorkom ik meteen roestvorming in de uitsparingen.

            Voor de stoelverwarming: bij mijn weten alleen de knopjes en het kabelboompje tussen knopjes en stoelen. De voeding lag bij mijn 360 al opgerold en ingetaped voorbereid op de originele kabelboom, ergens ter hoogte van de pook.
            MG B Roadster 1979 ZL-26-TF
            Volvo 360 GLT 1988 XZ-768-F

            Comment


              #7
              Gelukkig toeval: Net vandaag gingen mijn richtingaanwijzers kapot. Zowel links als rechts maar ook de alarmverlichting doet het niet. Zekering no 7 oor de zekerheid vervangen maar daar lag het niet aan. Waarschijnlijk is het dus een relais onder het stuur. Toch nog een klusje voor de sleuteldag van morgen!

              Comment


                #8
                Een goeie sleuteldag, mensen!

                Ik ga vandaag ook sleutelen, aan de 343. Rembekrachtiger en hoofdremcilinder vervangen.
                Volvo 360 GLE (1986)
                Volvo 343 DL (1979)
                Volvo 240 DL (1991)

                Comment


                  #9
                  Sleuteldag was wat mij betreft zeer geslaagd, ondanks valse start wegens bijna lege accu bij voorgenomen vertrek. Startkabels in mijn Daf laten liggen en alle buren nog donker en stil, dus ik was al bijna in mijn gewone wagen gestapt toen ik me afvroeg of een acculader ook zou helpen (al vaker gemeld, ben geen techneut). En zowaar, starten en lopen.

                  Dus met enige vertraging (en regen, daar stel ik de oude dame liever niet aan bloot) op weg naar Lienden om mijn koppeling af te (laten??) stellen, nog nooit gedaan. Dat bleek een kwestie van zes boutjes en wat stelplaatjes, fluitje van een cent en een half uur o.i.d., weer wat geleerd. Bij de proefrit geconstateerd dat de koppeling (met 21mm-plaatjes) nu erg strak aangrijpt, helemaal top.

                  Toen dachten we de stationair even af te stellen, bleek een aantal slangen nog origineel, althans na 17 jaar stilstand nog niet vervangen. Klein wonder dat motor en vario desondanks gewoon nog c.q. al heel soepel samenwerkten. Gelukkig wist Steven precies hoe of wat en had Gerard nog een paar NOS-slangen liggen, dus alles wat oud, droog, gescheurd of anderszins niet goed genoeg meer was, eraf gehaald en vervangen. Toen ontsteking en contactpunten scherp gesteld, waardoor de oude dame sindsdien weer op eerste verzoek start.

                  Tenslotte bleken de korte sisgeluiden en kleine rookwolkjes die we tussendoor hadden waargenomen, veroorzaakt door een lek membraan in de carburateur, waardoor benzine op het uitlaatspruitstuk lekte... en doordat alle aan- en afvoerslangetjes inmiddels goed aangesloten zaten, flink wat meer dan voor aanvang van al die klusjes. Leek dus wel wijs daar nog wat aan te doen! Gelukkig had Gerard ook nog wat 340-Weber-carburateurs liggen, zodat dit gevaarlijke euvel ook kon worden verholpen.
                  Tenslotte heeft Steven mijn enigszins amateuristische remdruksensordoorverbinding (aluminiumfoliestripje en plakbandwikkel eromheen, conform beschrijving op dit forum) vervangen door een meer professionele verbinding (in afwachting van een nieuwe remdruksensor - inmiddels bijna een jaar in bestelling bij het magazijn van de Daf-club).

                  Daarna een uitgebreide proefrit van Lienden naar Ouddorp en via Oostvoorne terug naar huis in corona-hotspot Rotterdam (ter geruststelling van de deelnemers van vandaag: wij wonen niet in het centrum waar al die besmette jongeren uithangen, maar in Kralingen, aan de uiterste, groene, ruime, onbesmette rand van de stad; althans, ik ken nog niemand in de buurt die Corona heeft of heeft gehad). Tussendoor in een stevige file terechtgekomen en daarna flink doorgereden voor mijn afspraak in Ouddorp, dus met tevredenheid geconstateerd dat ook de vorig jaar eigenhandig -tig keer gespoelde (origineel-kleine) radiator het inmiddels weer prima doet.

                  Nu zeer tevreden thuis op de bank: je komt voor het stellen van een koppeling en gaat met vrijwel gereviseerde motor weer naar huis :-) Bovendien met Steven nog een “boodschappenlijstje” gemaakt voor een volgende gelegenheid: contactpunten (lijken ook nog origineel), bougies (zitten nu 2 soorten in...), dashboardlampje repareren, achterruitverwarming nakijken, misschien een hoogspanningsbobine (heet die zo?) en op zoek naar originele 340-ruitenwissers, die lager en vlakker op de ruit liggen, dan wat er nu op zit (als iemand die weet, graag een tip!).

                  Voor nu veel dank aan Gerard, Steven en Mark die deze mooie dag weer mogelijk gemaakt hebben! Helaas vanmiddag gerealiseerd dat de volgende sleuteldag als het ware in het kwarttarief valt, dus daar zal mijn steeds mooiere 340 helaas niet bij zijn... Maar dat mag de pret van vandaag niet drukken, nogmaals veel dank!
                  Last edited by Zebo010; 03-10-2020, 21:14.
                  Daf 44C (1970)
                  Volvo 340 GL Vario (1983)
                  Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Aut. (2017)

                  Comment


                    #10
                    Kwarttarief is van December Januari en Februari

                    Daar valt November nog niet in
                    www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
                      Kwarttarief is van December Januari en Februari

                      Daar valt November nog niet in
                      Helemaal gelijk, kwam ik net ook achter toen ik mijn vrouw probeerde uit te leggen hoe het werkt met kwarttarief...
                      Vond het gisteren al zo raar dat jullie daar geen rekening mee hadden gehouden

                      Dus ben er in november graag bij!
                      Daf 44C (1970)
                      Volvo 340 GL Vario (1983)
                      Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Aut. (2017)

                      Comment


                        #12
                        Wat mij betreft ook geslaagd.

                        Mijn lijstje bleek wat meer hypothetisch en heb ik niet geheel in praktijk gebracht.
                        De startproblemen deden zich al niet meer voor met een andere accu, du sniet meer nodig.
                        Controleren van koppeling hield in dat ook aan te passen, en met de kennis van Steven erbij is dat niet ingewikkeld, als je maar weet wat je moet doen. Moest wel een heel eind tussenuit, dus hoeveelkoppeling is er nog over?



                        Benzineslangen werd iets te laat om nog aan te beginnen, in het vooronder doe ik binnenkort thuis wel, achterzijde blijft nog even op lijstje.


                        Nieuw op lijst: olie uit de carterpanpakking, en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen. Weer wat om in te duiken dus.


                        Bovenal was het leuk om gezellig bijeen te zijn en bezig te zijn!


                        Dus dank, vooral aan Gerard en Steven!
                        Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
                          ... en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen.
                          Schijnt niet alleen, het is ook zo

                          Om bij de achterste keerring te komen moet het vliegwiel eraf. Al het andere dat je moet demonteren moet er ook af als je de koppeling vervangt.
                          '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
                          '10 Citroën C5 Tourer 1.6 THP
                          '14 BMW R 1200 RT

                          Comment


                            #14
                            Haha, ik twijfel er ook niet aan hoor!

                            Steven heeft het allemaal haarfijn aangewezen, dus helemaal duidelijk hoe het zit (zij het niet dat ik het nu even nadoe...).
                            Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                            Comment


                              #15
                              Pictures or it didn't happen... (jammer dat ik deze gisteren pas vond)
                              Jan Huijsmans

                              Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985

                              Comment

                              Working...
                              X