Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8 cilindertjes in een 340

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    8 cilindertjes in een 340

    Ben momenteel bezig een V8blok aan het passen in een 340-front. Het schutbord heb ik al een stuk uitgeslepen om ruimte te bieden aan het (grotere) koppelingshuis. De passagier zal wel wat beenruimte moeten inleveren.

    @Anjo Ik zag dat jij zelf motorsteunen hebt gemaakt voor je 343 voor het groene redblock. Deze lijken als het ware om de chassisbalken heen gevouwen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe jij dit hebt bevestigd en hoe dik het staal is. Zou jij eventueel de motorsteunen voor mij kunnen/willen maken?
    Motorblok heeft links en rechts een motorsteun.
    De versnellingsbak heeft onder de flens twee rubbers. Deze rusten op een balk. Deze balk is dan verbonden met het chassis. Dat is dan de 3e steun die deel uitmaakt van de motorophanging.
    Ben ook benieuwd naar tips betreft het exact uitlijnen van de motor. Komt het op de milimeter nauwkeurig of is er wel enige marge?
    Wat is de minimale afstand tussen motorblok en er omheen wat je in acht moet nemen? Op sommige delen is de maximale afstand nu 1,5 cm. Ik hoop dat dat genoeg is.

    Ben trouwens niet van plan om een torque tube te gebruiken, maar een aandrijfas met kruiskoppelingen met een schuifkoppeling, zoals bijvoorbeeld de Volvo 240 dat ook heeft.

    Het koppelingshuis en de versnellingsbak komt dus aan het motorblok.
    De aandrijfas verbindt versnellingsbak en diff. Hierbij heb ik een groter en steviger diff voor op de plank liggen.
    Wellicht van belang om te vermelden is dat bij dit diff de flens voor de aansluiting met de aandrijfas 3cm uit het midden is.
    Bij de originele setup's zijn daardoor de originele homokinetische asjes ook niet even lang (de linker is korter dan de rechter).

    In mijn setup wil ik de homokinetisch asjes wel even lang hebben, wat dan betekent dat de aandrijfas ook 3cm uit het midden komt, en daardoor uiteindelijk de motor ook. Het geheel verschuift dus 3cm naar rechts. Dit biedt heel veel voordelen qua ruimte. Bijvoorbeeld dat de pedalenbak niet in zijn geheel naar links hoeft te worden verplaatst, en ik daardoor niet alle pedalen afzonderlijk hoef aan te passen (maar slechts alleen het rempedaal) en dat het beter uitkomt met de stuurkolom, en andere zaken.

    Ik heb mogelijk ook een oplossing voor de rembekrachtiger, waarbij de pedalenbak dus kan blijven zitten. De rembekrachtiger kan vanwege ruimtegebrek namelijk niet op dezelfde plek blijven i.c.m. het motorblok.
    Het plan is dat de rembekrachtiger helemaal links vooraan komt in de motorruimte. Deze staat dan een klein beetje schuin ten opzichte van het schutbord.
    Rembekrachtiger en rempedaalbediening zijn dan verbonden middels een lange stang, zoals de rembekrachtiger bij de Volvo363.
    De puntlasjes van de rempedaalbevestiging in de pedalenbak heb ik al uitgeboord. Ik was dan van plan om de hoek van deze bevestiging aan te passen, zodat de gaffel met daaraan de stang kaarsrecht gepositioneerd is t.o.v. de rembekrachtiger.
    Kloppen mijn ideeën tot zover, of zijn er nu al dingen die totaal niet goed werkend zijn te krijgen?
    Alle hulp, tips en ideeën zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!


    #2
    wat voor blok is het eigenlijk? het is niet de eerste keer dat er een v8 in een 300 gehangen wordt, er zijn er meerdere met een 1UZ conversie (ook wel de heilige graal wat betreft de V8 vind ik) en ik ken er een paar met een smallblock en rover v8

    ik wil even voorop stellen dat je via een forum niet kan leren hoe je een motorconversie correct uitvoert, eea aan schroefwerk en een uitlaatje lassen lukt vrijwel iedereen wel; maar een deugdige conversie ontwerpen waarbij koeling, aandrijflijn, motorsteunen, remmerij, gewichtsverdeling van de auto en dergelijke compleet op de schop gaan is iets wat vaak nogal onderschat wordt en dit zijn tevens stuk voor stuk wel vakdisciplines die niet zomaar door een leek uitgevoerd kunnen worden, constructie technisch zijn de mannen van de RDW ook geen absolute specialisten. onderschat dit niet wil ik hiermee zeggen.

    de motorsteunen heb ik niet zelf gemaakt, zijn de steunen van een volvo 360. maar het is niet al te ingewikkeld om dergelijke steunen te maken. wat betreft de te gebruiken materiaaldikte; dit is volledig afhankelijk van hoe je de motorsteunen maakt, gewicht van de motor en het verwachte moment op de chassisbalk. ik zie nog wel eens dat men koudgewalste hoeklijn gebruikt en daar motorsteunen van maakt; maar dat is zulke slappe meuk dat je die in materiaaldikte zwaar moet overbemeten. voor de balk onder de bak bijvoorbeeld, zul je de body enigzins aan moeten passen om die bevestiging aan de koets, als dragend deel te kunnen gebruiken.

    voor wat betreft de aansluitingen van de aandrijfas uit het midden plaatsen; dit is als de as kruiskoppelingen heeft met die verplaatsing uit het midden geen enkel probleem. zorg wel dat de flenzen in een Z-hoek georiënteerd zijn (<0,1°), anders creëer je wel een onbalans.

    Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

    Comment


      #3
      Je hebt zeker gelijk. Zo'n grote ombouw is zeker niet te onderschatten, en ik verwacht ook niet alle info op een forum te kunnen vinden, maar ik probeer wel overal ideeën op te doen en info te verzamelen.
      Er komt heel wat bij kijken, maar ik vind het leuk om er mee bezig te zijn, over na te denken, en mijn creativiteit de vrije loop te kunnen laten. Ook vind ik het heel leerzaam, en vanuit het ontwerp-perspectief krijg ik ook meer inzicht in de bestaande techniek. En de dingen die ik zelf niet (goed genoeg) kan, zal ik ook uit besteden. Uiteindelijk moet het allemaal wel deugdelijk zijn.

      Bij de 240 heb ik de conversie gezien met diverse V8blokken, maar nog niet eentje bij onze bakkies. Waar zou ik die conversies terug kunnen vinden? Heb het hele internet al afgestruind. Een paar jaar geleden ook al, toen dit idee begon te ontstaan, maar kon toen, en nu nog steeds niks vinden.
      Het gaat trouwens om een RoverV8 en heb ik al op de plank liggen. Die 1UZ-motor zou ook zeker een goede kandidaat kunnen zijn, ook qua gewicht. Weegt ook ongeveer 170kg. Ben alleen niet zo'n fan van injectie, dus dan zou ik die ombouwen naar carburateur. Wat wel mogelijk zou moeten zijn, maar toen dit idee ontstond was ik nog niet bekend met deze blokken. Wel met de Chevy smallblocks, maar die zijn weer zwaarder.

      Maar hoe zwaar wegen die Redblocks nu eigenlijk? Dat is volgens mij ook al gauw 160kg, als het niet meer is. Is de 2.3 ongeveer net zo zwaar als de 2.0?
      Als ik even uitga dat het gewicht van de auto met een B14.4-motor en handbak 925kg is, en dat de auto met de 2.0 redblock 1060kg is. Dan is dat een verschil van 135kg.
      Ik schat het gewicht van een 1.4-motor op ongeveer 80kg. In dat geval zouden de redblocks dus meer dan 200kg wegen. (ik ga hierbij overigens uit van een compleet blok, inclusief dynamo, startmotor, carb etc, maar zónder Turbo, stuurbekrachtigingspomp, A/Cpomp en andere luxe items).

      Zou een afstand van 1,5cm tussen het rechter uitlaatspruitstuk en de rechter chassisbalk voldoende moeten zijn? En is 1.5cm tussen schutbord en koppelingshuis ook voldoende ruimte?​
      Betreft koeling ben ik in eerste instantie van plan om te kijken hoe de werking met de originele radiateur uitpakt. Ik heb nu al de dikkere radiateur. Mocht dat niet afdoende zijn dan denk ik aan een aluminium radiateur, en misschien dan nog een slagje dikker. Aluminium kan beter warmte afvoeren, maar ben toch benieuwd hoe het de originele radiateur afgaat.
      Last edited by volvobot; 29-05-2023, 20:23.

      Comment


        #4
        Bij de APK hoe zit het dan met een andere motor? Kijken ze toch alleen globaal. Alles met 4 clinders erin is toch goedkeur?

        Comment

        Working...
        X