Ben momenteel bezig een V8blok aan het passen in een 340-front. Het schutbord heb ik al een stuk uitgeslepen om ruimte te bieden aan het (grotere) koppelingshuis. De passagier zal wel wat beenruimte moeten inleveren.
@Anjo Ik zag dat jij zelf motorsteunen hebt gemaakt voor je 343 voor het groene redblock. Deze lijken als het ware om de chassisbalken heen gevouwen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe jij dit hebt bevestigd en hoe dik het staal is. Zou jij eventueel de motorsteunen voor mij kunnen/willen maken?
Motorblok heeft links en rechts een motorsteun.
De versnellingsbak heeft onder de flens twee rubbers. Deze rusten op een balk. Deze balk is dan verbonden met het chassis. Dat is dan de 3e steun die deel uitmaakt van de motorophanging.
Ben ook benieuwd naar tips betreft het exact uitlijnen van de motor. Komt het op de milimeter nauwkeurig of is er wel enige marge?
Wat is de minimale afstand tussen motorblok en er omheen wat je in acht moet nemen? Op sommige delen is de maximale afstand nu 1,5 cm. Ik hoop dat dat genoeg is.
Ben trouwens niet van plan om een torque tube te gebruiken, maar een aandrijfas met kruiskoppelingen met een schuifkoppeling, zoals bijvoorbeeld de Volvo 240 dat ook heeft.
Het koppelingshuis en de versnellingsbak komt dus aan het motorblok.
De aandrijfas verbindt versnellingsbak en diff. Hierbij heb ik een groter en steviger diff voor op de plank liggen.
Wellicht van belang om te vermelden is dat bij dit diff de flens voor de aansluiting met de aandrijfas 3cm uit het midden is.
Bij de originele setup's zijn daardoor de originele homokinetische asjes ook niet even lang (de linker is korter dan de rechter).
In mijn setup wil ik de homokinetisch asjes wel even lang hebben, wat dan betekent dat de aandrijfas ook 3cm uit het midden komt, en daardoor uiteindelijk de motor ook. Het geheel verschuift dus 3cm naar rechts. Dit biedt heel veel voordelen qua ruimte. Bijvoorbeeld dat de pedalenbak niet in zijn geheel naar links hoeft te worden verplaatst, en ik daardoor niet alle pedalen afzonderlijk hoef aan te passen (maar slechts alleen het rempedaal) en dat het beter uitkomt met de stuurkolom, en andere zaken.
Ik heb mogelijk ook een oplossing voor de rembekrachtiger, waarbij de pedalenbak dus kan blijven zitten. De rembekrachtiger kan vanwege ruimtegebrek namelijk niet op dezelfde plek blijven i.c.m. het motorblok.
Het plan is dat de rembekrachtiger helemaal links vooraan komt in de motorruimte. Deze staat dan een klein beetje schuin ten opzichte van het schutbord.
Rembekrachtiger en rempedaalbediening zijn dan verbonden middels een lange stang, zoals de rembekrachtiger bij de Volvo363.
De puntlasjes van de rempedaalbevestiging in de pedalenbak heb ik al uitgeboord. Ik was dan van plan om de hoek van deze bevestiging aan te passen, zodat de gaffel met daaraan de stang kaarsrecht gepositioneerd is t.o.v. de rembekrachtiger.
Kloppen mijn ideeën tot zover, of zijn er nu al dingen die totaal niet goed werkend zijn te krijgen?
Alle hulp, tips en ideeën zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!
@Anjo Ik zag dat jij zelf motorsteunen hebt gemaakt voor je 343 voor het groene redblock. Deze lijken als het ware om de chassisbalken heen gevouwen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe jij dit hebt bevestigd en hoe dik het staal is. Zou jij eventueel de motorsteunen voor mij kunnen/willen maken?
Motorblok heeft links en rechts een motorsteun.
De versnellingsbak heeft onder de flens twee rubbers. Deze rusten op een balk. Deze balk is dan verbonden met het chassis. Dat is dan de 3e steun die deel uitmaakt van de motorophanging.
Ben ook benieuwd naar tips betreft het exact uitlijnen van de motor. Komt het op de milimeter nauwkeurig of is er wel enige marge?
Wat is de minimale afstand tussen motorblok en er omheen wat je in acht moet nemen? Op sommige delen is de maximale afstand nu 1,5 cm. Ik hoop dat dat genoeg is.
Ben trouwens niet van plan om een torque tube te gebruiken, maar een aandrijfas met kruiskoppelingen met een schuifkoppeling, zoals bijvoorbeeld de Volvo 240 dat ook heeft.
Het koppelingshuis en de versnellingsbak komt dus aan het motorblok.
De aandrijfas verbindt versnellingsbak en diff. Hierbij heb ik een groter en steviger diff voor op de plank liggen.
Wellicht van belang om te vermelden is dat bij dit diff de flens voor de aansluiting met de aandrijfas 3cm uit het midden is.
Bij de originele setup's zijn daardoor de originele homokinetische asjes ook niet even lang (de linker is korter dan de rechter).
In mijn setup wil ik de homokinetisch asjes wel even lang hebben, wat dan betekent dat de aandrijfas ook 3cm uit het midden komt, en daardoor uiteindelijk de motor ook. Het geheel verschuift dus 3cm naar rechts. Dit biedt heel veel voordelen qua ruimte. Bijvoorbeeld dat de pedalenbak niet in zijn geheel naar links hoeft te worden verplaatst, en ik daardoor niet alle pedalen afzonderlijk hoef aan te passen (maar slechts alleen het rempedaal) en dat het beter uitkomt met de stuurkolom, en andere zaken.
Ik heb mogelijk ook een oplossing voor de rembekrachtiger, waarbij de pedalenbak dus kan blijven zitten. De rembekrachtiger kan vanwege ruimtegebrek namelijk niet op dezelfde plek blijven i.c.m. het motorblok.
Het plan is dat de rembekrachtiger helemaal links vooraan komt in de motorruimte. Deze staat dan een klein beetje schuin ten opzichte van het schutbord.
Rembekrachtiger en rempedaalbediening zijn dan verbonden middels een lange stang, zoals de rembekrachtiger bij de Volvo363.
De puntlasjes van de rempedaalbevestiging in de pedalenbak heb ik al uitgeboord. Ik was dan van plan om de hoek van deze bevestiging aan te passen, zodat de gaffel met daaraan de stang kaarsrecht gepositioneerd is t.o.v. de rembekrachtiger.
Kloppen mijn ideeën tot zover, of zijn er nu al dingen die totaal niet goed werkend zijn te krijgen?
Alle hulp, tips en ideeën zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!
Comment