Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

340 met b230 op ITB's

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    340 met b230 op ITB's

    Hallo,



    Nu mijn 340 met B230fb al een jaartje of wat prima rijd wordt het toch tijd voor het volgende project.
    Ik heb ooit eens van een vriend een set Jenvey ITB's gekregen en wil deze nu op de b230 bouwen.
    De b230 is door mij toen gereviseerd en draait nu gewoon op elektronica van de oude b200.
    531 kop en vx3 nokkenas.

    wat denk ik nodig te hebben
    - inlaatspruitstuk
    - motormanagement (megasquirt of microsquirt of iets dergelijks)
    - vacuum pomp systeempje voor rembekrachtiger enzo.
    - brandstofrail enz.
    - tijd

    als jullie tips hebben hoor ik het graag.
    Attached Files

    #2
    Begrijp ik het goed dat je de B230 op de LE-jetronic van de oorspronkelijke B200E laat lopen?

    Ik wist helemaal niet dat dat zou werken, maar klinkt wel interessant. Heb je nog aanpassingen gedaan aan de luchtmassameter? Rijker, o.i.d.?
    Volvo 360 GLE (1986) B200E
    Volvo 240 DL (1989) B200K
    Volvo 240 DL (1991) B230F

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
      Begrijp ik het goed dat je de B230 op de LE-jetronic van de oorspronkelijke B200E laat lopen?

      Ik wist helemaal niet dat dat zou werken, maar klinkt wel interessant. Heb je nog aanpassingen gedaan aan de luchtmassameter? Rijker, o.i.d.?
      Ja loopt prima, heb er een setje gele injectoren in zitten. Vervolgens met de 4 gas meter bij mijn garage af gesteld.

      Niet optimaal maar had geen zin om heel die LH Computers er in te verwerken aangezien ik toch een keer naar iets programmeerbaars wil.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Brambo08 Bekijk bericht
        Ja loopt prima, heb er een setje gele injectoren in zitten. Vervolgens met de 4 gas meter bij mijn garage af gesteld.

        Niet optimaal maar had geen zin om heel die LH Computers er in te verwerken aangezien ik toch een keer naar iets programmeerbaars wil.
        Ah, cool. Ik zou het ook wel willen proberen... Een LH-Jetronic injectie is leuk, maar werkt digitaal en heeft heel wat meer sensoren, en onder andere ook een lambda.
        De oude (analoge) LE-Jetronic is een stuk primitiever, maar ook best goed en betrouwbaar. Je kan 't uiteindelijke mengsel nog wel wat aanpassen door met de luchtmassameter (officieel heet ie anders bij een LE-Jetronic, maar kan er even niet opkomen) te spelen.

        Een leuk voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=WtB3GC6zXPU
        Volvo 360 GLE (1986) B200E
        Volvo 240 DL (1989) B200K
        Volvo 240 DL (1991) B230F

        Comment


          #5
          Luchthoeveelheidsmeter
          Volvo 360 GL 1986 | Volvo 164E 1974 | Volvo 960 3.0 24v 1991 | Volvo 940se B200FT 1992 | Volvo V70 T5 automaat 2001 (te koop!) | Saab 900i 1985

          Comment


            #6
            Dat noemen ze een luchtweger

            Begonnen met het maken van het inlaat spruitstuk.
            Attached Files

            Comment


              #7
              Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de auto nog steeds een nieuwe, geldige APK krijgt, terwijl er een sterkere motor in ligt? De RDW gegevens vermelden een cilinderinhoud van 1397cc. En ook de massa staat nog op 944kg. Hoef je hiervoor niet opnieuw naar de RDW of iets aan te laten passen?
              B200: misschien wel de fijnste motor die Volvo ooit gebouwd heeft

              Comment


                #8
                Voor 1997 mag je aanpassen wat je wilt qua vermogen.

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door hengel Bekijk bericht
                  Voor 1997 mag je aanpassen wat je wilt qua vermogen.
                  Vraagje vooor de duidelijkheid: Mocht je tot 1997 alles aanpassen, of mag je tot MY/BJ 1997 alles aanpassen?
                  Maar wellicht is dat een overbodige vraag, want in geval van optie 1, dan zat die andere motor er al sinds 1997 in uiteraard...
                  En mocht je toen, behalve vermogen, ook cilinder-aantal en motorinhoud veranderen?
                  Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht

                    Vraagje vooor de duidelijkheid: Mocht je tot 1997 alles aanpassen, of mag je tot MY/BJ 1997 alles aanpassen?
                    Maar wellicht is dat een overbodige vraag, want in geval van optie 1, dan zat die andere motor er al sinds 1997 in uiteraard...
                    En mocht je toen, behalve vermogen, ook cilinder-aantal en motorinhoud veranderen?
                    Letterlijk voor 1997 op kenteken. Aanpassen geheel naar wens. Wil je een V12 er in met 6 liter? Ga je gang. Als je maar aan de APK-eisen van die tijd blijft voldoen zoals x-percentage Co-uitstoot etc.

                    Comment

                    Working...
                    X