Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Caravanschakelaar ofwel "sportstand" voor uw CVT/Variomatic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    Caravanschakelaar ofwel "sportstand" voor uw CVT/Variomatic

    handige tip voor alle mensen met een volvo 300 met CVT, die aankomende zomer met een aanhanger op pad gaan:
    Monteer een schakelaar in serie met de linkerhelft van de EMVK.
    Er is op de middentunnel al een plaatsje voor vrijgehouden, vlak naast de bergrem schakelaar.
    Voor de schakelaar kun je ook zo'n bergrem schakelaar gebruiken, maar dan andersom gemonteerd, en het logotje afplakken. lampje laat je weg. Verder hoef je alleen een 2-aderig draadje naar de EMVK te leggen, via de draaddoorvoer achter het dashboardkastje.

    Het nut van deze schakelaar is dat je de vario minder laat opschakelen, maar met een veel lichter effect dan met de bergrem. Dit is vooral zeer handig als je met een aanhanger (caravan) op de snelweg zit, en je 1400tje het zwaar krijgt. Je kunt dan gewoon planken en door de kickdown schakelt ie dan behoorlijk terug. Het gevolg is dat je met erg hoge toeren naar boven rijdt. Vooral in de zomer kan het slim zijn het iets rustiger aan te doen, en daar is dus die knop voor. Als je merkt dat je in de buurt van plankgas komt om snelheid te houden, zet je de 2e schakelaar om, en de auto schakelt mooi een klein stukje terug, zodat je netjes boven kunt komen. Geen idioot getoer, rond de 80/h scheelt het maar een paar honderd rpm.

    Ook in de stad kan het nut hebben, gebruik van de schakelaar geeft een behoorlijk sportief schakelende vario.


    #2
    Inderdaad!
    Ik had dit lang geleden ook al gedaan bij onze 343 aut uit 1980. Ik geloof dat ik het lampje wel had aangesloten. Het werkt ook goed bergafwaards. Je hebt dan 2 standen voor op de motor afremmen, en kunt afhankelijk van de benodigde vertraging de originele of de "beperkte" lage versnelling gebruiken.

    Comment


      #3
      En dan aleen nog een vacuumtank op de de Emvk met een terugslag klep.
      Dit hebben we gedaan met een Daf66 met 340blokje.
      We houden de motor met kickdown schakelaar constant op 5500/6000 rpm met optrekken.
      Tot +-80 km/u dan de schakelaar weer omzetten.(Schakeld de cvt weer omhoog)
      Voor nog een duwtje in de rug.
      Zelfs golf GTi,s hebben moeite om onze daf bij te houden.(Een 340 weegt maar 100 kg meer)

      De meeste Sjonies beginnen bijna op hun stuur te kauwen!

      Dus resultaat gegarandeerd!

      Comment


        #4
        boefjes!!!!
        maar wel leuk he.

        Comment


          #5
          Dank je wel voor de tip om de variomatic te upgraden.
          Ik wil ook graag de sportstand op de vario zetten....maar welke draadjes moet ik nu precies hebben, is het links vanaf de bestuurderplaats gezien? Daar zitten dan 2 draadjes, bij welke moet hij in serie of moet hij paralel op beide draadjes?
          Alvast bedankt.
          Vrgr Fred

          Comment


            #6
            hoi Fred,

            dat kun je zien aan de draad aansluitingen;

            de kant die je moet hebben heeft een brede en een smalle AMP plug.

            de andere kant heeft 2 brede.

            inderdaad in serie, als je hem paralel zet maak je immers kortsluiting!

            Groetjes Wouter

            Comment


              #7
              Welke draad moet ik dan hebben? Die met het brede of het smalle AMP stekkertje? Zit de truc 'm in de spanningsonderbreking?
              Groetjes Fred

              Comment


                #8
                aangezien je een serieschakeling maakt is het niet boeiend welke kant je neemt :-)

                ik zou de brede nemen omdat die stekkers makkelijker te vinden zijn ;-)

                groetjes Wouter

                Comment


                  #9
                  Thanks! Zit 'm de truc nou inderdaad in de spanningsonderbreking?
                  Ik wil graag het lampje van de orginele bergschakelaar gebruiken, zodat ik kan zien dat de sportstand in gebruik is. Heb je nog tips?

                  Comment


                    #10
                    hmm heb ik nog niet geprobeerd

                    het zou kunnen dat je het alleen zo voor elkaar krijgt dat het lampje gaat branden als de sportstand uit staat...

                    ff experimenteren zou ik zeggen, misschien lukt het wel om een lampje van lager voltage over de schakelaar heen te schakelen (paralel aan de schakelaar) zodat het lampje in serie komt met de EMVK spoel. hoe lager de stroom hoe hoger het voltage kan zijn.

                    groetjes Wouter

                    Comment


                      #11
                      Dank je wel Wouter, ik ga binnenkort aan de slag en dan laat ik wel ff weten hoe het is geworden...
                      Groetjes Fred

                      Comment


                        #12
                        deze tip is al 6 jaar oud maar ik heb hem toch maar even sticky gemaakt en de titel aangepast.

                        mogelijk wordt dit nog als een technisch artikeltje toegevoegd op de website, bij techniek onder cvt.

                        Comment


                          #13
                          Technotip voor in de Volvoice van volgend jaar juni?
                          Home is where the Volvo is.

                          Comment


                            #14
                            is al eens voorbij gekomen dacht ik!!

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door volvoprutser Bekijk bericht
                              En dan aleen nog een vacuumtank op de de Emvk met een terugslag klep.
                              Dit hebben we gedaan met een Daf66 met 340blokje.
                              We houden de motor met kickdown schakelaar constant op 5500/6000 rpm met optrekken.
                              Tot +-80 km/u dan de schakelaar weer omzetten.(Schakeld de cvt weer omhoog)
                              Voor nog een duwtje in de rug.
                              Zelfs golf GTi,s hebben moeite om onze daf bij te houden.(Een 340 weegt maar 100 kg meer)

                              De meeste Sjonies beginnen bijna op hun stuur te kauwen!

                              Dus resultaat gegarandeerd!

                              huh... een 66 met 340 blok en dus 66 vario...

                              een 66 vario schakeld toch altijd automatisch over in de 'overdrive' bij 70km/h door de centrifugale krachten?

                              Comment

                              Working...
                              X