Als liefhebber en gebruiker van een Volvo 340 1.4 verbaas ook ik mij over het trage opschakelen van de CVT. Na het lezen van de methoden en pogingen op dit foum om dit te verbeteren heb ik eerst alles gecontroleerd en getest wat hierop invloed heeft. Onder meer de leidingen en membranen, de VMVK met tacho-relais, de schakelaars die het neerschakelen in gang zetten. Er zijn geen afwijkingen gevonden. Ook de vacuumleiding naar de rembekrachtiger en bekrachtiger zelf zijn goed.
Daarna de "trucs" geprobeerd die in dit forum worden genoemd: kleppen van de VMVK omwisselen, verbinding gemaakt tussen inlaatspruitstuk en VMVK zonder andere slangen die het opschakel-gedrag kunnen beïnvloeden en schakelmoment vervroegd. Ook dat gaf geen duidelijke verbetering.
Uiteindelijk gekeken naar de onderdruk van het inlaatspuitstuk en wat blijkt: de onderdruk is hoog ( - 0,65 bar ) bij stationair toerental maar zodra het toerental omhoog gaat zakt dit in elkaar naar -0,15 bar.. Bij ca. 2000 toeren is de onderdruk al minder dan de -0,4 bar van de VMVK. Dat verklaart een hoop.
Op zich is dit gedag verklaarbaar maar ik vraag mij af of de snelle afname normaal is. Kan dat iets met b.v. versleten zuigers of lekkende kleppen te maken hebben ? Ik neem aan dat een mogelijk lekkende carburateur-pakking hier geen invloed op heeft. De motor draait redelijk regelmatig stationair en ook het vermogen lijkt ok; 100 km/h en meer op de weg is goed haalbaar .
Graag reacties.
Daarna de "trucs" geprobeerd die in dit forum worden genoemd: kleppen van de VMVK omwisselen, verbinding gemaakt tussen inlaatspruitstuk en VMVK zonder andere slangen die het opschakel-gedrag kunnen beïnvloeden en schakelmoment vervroegd. Ook dat gaf geen duidelijke verbetering.
Uiteindelijk gekeken naar de onderdruk van het inlaatspuitstuk en wat blijkt: de onderdruk is hoog ( - 0,65 bar ) bij stationair toerental maar zodra het toerental omhoog gaat zakt dit in elkaar naar -0,15 bar.. Bij ca. 2000 toeren is de onderdruk al minder dan de -0,4 bar van de VMVK. Dat verklaart een hoop.
Op zich is dit gedag verklaarbaar maar ik vraag mij af of de snelle afname normaal is. Kan dat iets met b.v. versleten zuigers of lekkende kleppen te maken hebben ? Ik neem aan dat een mogelijk lekkende carburateur-pakking hier geen invloed op heeft. De motor draait redelijk regelmatig stationair en ook het vermogen lijkt ok; 100 km/h en meer op de weg is goed haalbaar .
Graag reacties.
Comment