Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef

    Hoi,

    Ik heb even een vraagje. Ik heb een Volvo 340 met variomatic. Nu vind ik dat het wisselen tussen de standen (D N R P) erg stroef gaat. De knop kan ik zo indrukken, maar wil ik vervolgens wisselen dan moet ik net even teveel kracht zetten.

    Ik bediend de hendel sinds ik de wagen heb met twee handen, maar dit kan niet echt de bedoeling zijn lijkt mij? Vandaag was ik op de sloop bij een 340, de keuze hendel van die wagen was een stuk soepeler. (Geen idee of dat overigens normaal is, staat misschien niet voor niks op de sloop :-D)

    Is het normaal dat het wat stroef gaat, of is er nog wat winst te behalen? En zoja hoe en waar kan ik eventueel wat smeren of afstellen?


    #2
    Dat je met twee handen moet schakelen is niet normaal , als met één vinger die de knop boven op de schakelpook indrukt zou je in principe moeten kunnen schakelen.

    Comment


      #3
      Hi. Dat vermoeden had ik al inderdaad. De knop gebruik ik uiteraard, echter is het met 1 hand niet echt te doen.

      Is er wellicht iets wat ik kan smeren ofzo waardoor die hendel soepeler gaat?

      Comment


        #4
        Kan een kwestie van kracht zijn Niels. Toen je recent hier was en ik reed in de auto merkte ik er niets speciaals aan. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn 340 ook zwaar schakelt en ik het gewend ben. Als je in de buurt bent kom maar eens in mijn 340 schakelen.

        Comment


          #5
          Hoi.

          Dat is goed. Ik vond hem zelf gewoon zo stroef gaan, en toen ik van het weekeind in een sloop wagen zat en dat het zo soepel ging. Maakte me weer aan het twijfelen.

          Ik zal de volgende keer ook eens jouw 340 proberen :-)

          Comment


            #6
            Eens met Erick/2Fast4U: als je er met je hele gewicht aan moet hangen, dan klopt er iets niet.

            Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn: het kan een kwestie van afstellen van de schakelstang zijn, er kan iets niet lekker zitten in de bevestiging van de pook, of er is serieus iets mis in de versnellingsbak zelf.

            Zijn er bewegingen (dus bijvoorbeeld van P naar R, of van N naar R) die makkelijker gaan dan andere, of is de bediening over het hele gebied (dus van P via R en N naar D en vice versa) even zwaar?
            '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
            '10 Citroën C5 Tourer 1.6 THP
            '14 BMW R 1200 RT

            Comment


              #7
              Hi.

              De P gebruik ik eigenlijk nooit, meestal alleen de handrem. Maar zonet even gekeken. Van de P naar de R gaat iets soepeler lijkt. Van de D/R naar de N en andersom is wat stroever.

              Ik zal binnenkort bij Erik wel even kijken hoe zijn 340 schakelt, dan kan ik het ook vergelijken.

              Comment


                #8
                Wat de cvt soms wel wil hebben dat als je een heel klein beetje beweegt met je rug dat hij dan wel net wel schakelt. Als hij bv wel achteruit wil maar niet vooruy het zogenoemde inzwiepen

                Comment

                Working...
                X