Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo 345 komt niet van zijn plek

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    #31
    Ja dank allen, we hebben veel input gehad, zowel fysiek naast de auto als digitaal via jullie. Zonder die inspiratie hadden we het niet zo snel kunnen vinden. De schakelbus onder de keuzehendel hebben we reeds vervangen, maar het palletje is waar het probleem in zit. Ik begreep dat deze er ook zonder het demonteren van de primaire uit te halen is, heeft iemand tips hoe?
    CURRENT:
    Volvo 340 1.4 Winner / SF-91-FX /
    Volvo 345 1.5 GL / Belgische import

    Comment


      #32
      staat uitgebreid en met tekening in de ovlov green books afdeling CVT. ik heb die ooit gratis gedownload van een site, weet niet meer welke.

      Hij zit achter een rond verzonken gemoneerd dekseltje aan de zijkant dat met een borgclip wordt vastgehouden Je kan -volgens die greenbook instructie, ik haalde zelf nog het achterdeksel er vanaf- de schuifpen, de omvattende bus en de twee losse kogeltjes er dan uitvissen en vervangen. Wat uitslijt is de pen tpv de groef waar de kogeltjs in vallen. zie ook mijn website (nogmaals aanhalend zie mijn 1 feb posting). misschien heeft iemand een sloopprimaire liggen waar dat pinneke nog goed van is, kan je die eruithalen. ik heb zelf die hele P ellende eruitgesaneerd dat ruimt lekker op en het gaat nooit meer stuk.




      Tja ze worden nu wel erg oud die 340s, ik liep een paar jaar voor met mijn 79er die nu op 170 000 staat. logisch dat het vaker zal voorkomen bij de doorrijders dus zegt het maar voort. Overigens sleutel ik nou al 22 jaar aan het ding dus je mag me best de eerste keer al wel geloven hoor ;-)

      Comment


        #33
        Blijf het toch wel bijzonder vinden hoor, je moet als je jezelf een gerespecteerde monteur wilt noemen via een paar simpele basisprincipes (Draait as a rond, wat doet as b) toch wel binnen 10 minuten uit kunnen vogelen waar een mechanisch probleem zich bevind; ookal sta je voor het eerst in je leven onder zo'n auto.
        Ik zie een groot aantal checks voorbij komen die helemaal niet relevant zijn voor je basisprobleem.

        Wat ik wel vreemd vind is dat dit verhaal 2 kanten op gaat; als ook in de N de motor niet vrij staat; zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de koppeling
        op pagina 1 lees ik echter ook dat de auto na het inschakelen van D of R vaststond, dit is 100% gerelateerd aan een invallende P stand van het primaire
        Oorspronkelijk geplaatst door Bryan Bekijk bericht
        Echter, als je gas geeft beweegt hij niet en merk je dat hij weerstand heeft. Op dat moment is de auto ook niet rolbaar. Hiervoor moet hij echt in neutral staan. Het lijkt er dus op dat hij wel schakelt, maar hij staat vast.
        terug naar de basis; auto op de brug, versnellingspook in N; motor uit
        is de cardanas met de hand zeer makkelijk te verdraaien (n.b., hij moet echt los ronddraaien!)?
        versnellingspook in D of R, rolt de auto nu (respectievelijk voor of achteruit) indien cardanas verdraaid wordt (evt wielen van de grond om dit makkelijker te maken)
        versnellingspook in P; staat de cardanas nu vast?
        3x ja dan is de primaire zeer waarschijnlijk in orde

        zolang je twijfelt aan de werking van de P stand die bij willekeur in lijkt te grijpen zou ik het maken van proefritjes overigens ten strengste afraden, indien door een mechanisch defect met een redelijke snelheid de P vastslaat (= abrupt blokkerende achterwielen) hou je de auto nooit op de weg.
        Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

        Comment


          #34
          Wij zijn geen ervaren monteurs, maar kennen de 340 en de varianten erop goed na er 6 in bezit te hebben gehad, vooral handgeschakeld. De puzzel die gelegd moest worden was waarom de auto geblokkeerd bleef staan. Het probleem gevonden is en we gaan het netjes oplossen.

          Dus nog maals dank ook namens Jelle voor het meedenken en de bruikbare tips. Het probleem was voor ons nieuw, en is gevonden. Uitgebreid de weg bespreken hoe we er naar toe zijn gekomen lijkt me verder dan ook niet nodig
          Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

          Comment


            #35
            Nou het zal wel, ik zal er wel overheen gelezen hebben dat het probleem reeds gevonden was en voortaan wat meer smileys proberen te gebruiken :P
            Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

            Comment

            Working...
            X