Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo 345 komt niet van zijn plek

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    #16
    ding is nog te verrollen dus de P staat niet vast.


    extra check als aanvulling op de bovenstaande test: motor stationair draaiend, pook in N, knop drukken. verandert het toerental dan? ja: vaccuumklep in orde, mogelijk vacuumcylinder stuk of vast. nee: vaccuumklep stuk.


    succes!

    Comment


      #17
      Gisteren zijn we weer even aan de slag gegaan met de 345.

      We hebben aan het systeem niks geks kunnen ontdekken. Dat wil zeggen: de slangetjes zijn vrij van scheurtjes en zijn correct aangesloten, de variobanden zijn in goede conditie en het variosysteem draait vrij, de remmen achter moeten worden schoongemaakt maar de wielen draaien vrij. Ook het witte kastje met de twee rubber dopjes aan het schutbord zuigen aan bij inschakelen en ook het toerental wisselt met inschakelen van de verschillende verzetten.

      Na wat geknars pakte de automaat de draad weer op en is er zowaar een rondje gereden met de 345. Tijdens hrt rijden geen bijzonderheden. Het typerende zingen van de banden, het oppakken en accelereren ging allemaal prima. Later wilde we de auto weer naar binnen rijden, maar toen deed 'ie weer niks en ging hij ook niet in P. Na de auto opnieuw gestart te hebben en ingeschakeld te hebben wederom een bokkig geluid en pakte de automaat weer op.

      Hierna hebben we de carburateur losgehad om het spruitstuk te controleren. Deze lekt namelijk (in plaats van het typische B14 geluid klinkt deze 345 als een Harley Davidson V-twin ). We hoopte er te zijn met wat boutjes aandraaien maar we moeten de volgende keer toch aan de slag met een nieuwe pakking en misschien zelfs een nieuw spruitstuk. Afijn, wordt vervolgd.

      Na alles teruggemonteerd te hebben schakelde de bak keurig van N naar D, maar R en naar P bij het wegzetten.

      In verband met de avondklok wederom niet verder kunnen gaan met sleutelen. Volgende keer zal ik een video maken van hoe alles klinkt en loopt.
      Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

      Comment


        #18
        En de ontkoppel klep gecontroleerd? Hier vind ik niets van terug.
        Bevind zich onder de rembekrachtiger.

        Lijkt erop dat deze toch nog af en toe blijft hangen waardoor hij niet altijd wilt wegrijden.
        Dat kan in de knop van de pook zitten, (alsof je altijd de knop ingedrukt houdt) of in de klep zelf.

        Deze bedient de balg die aan het koppelingshuis zit en trekt de drukgroep verder naar achter.


        Je hebt de carburateur losgehaald?
        Als de motor goed liep heb je je een hele klus op de hals gehaald.
        Het zijn rampe dingen om weer goed valse lucht dicht te krijgen. Zelfs met nieuwe pakkingen.
        Raad je nu aan de carburateur op een freesbank te vlakken (niet een glasplaat en schuurpapier, want geloof me dat is niet voldoende)

        Spruitstuk is prima los te halen met de carburateur er nog op.
        www.naafdopjes.nl http://forum.v3c.nl/core/images/smilies/38.gif

        Comment


          #19
          Die kunnen we inderdaad nog even controleren komende week.

          Over de carburateur geen zorgen. Dit is zeker niet de eerste 340. Deze moet toch nog worden nagelopen.
          Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

          Comment


            #20
            als je echt pech hebt is de P schakelbus met de twee arreteerkogeltjes achterin de primaire versleten.
            Kijk hier:
            https://gromsound.mfbfreaks.com/autos/daf77.htm
            bij juni 2008.




            de oplossing staat er ook onder. volgens de officiele ovlov reparatieinstructies kan je die zooi van buitenaf vervangen (achter dat ronde dekseltje aan de zijkant). dat wist ik toen nog niet dus moest de hele primaire opensleutelen om te zien wat er loos was.

            Comment


              #21
              Dank voor alle antwoorden! We kunnen door die gekke avondklok niet veel tijd vrijmaken buiten onze fulltime jobs om, dus we gaan aanstaande zondag heel de dag aan het werk. We houden jullie even op de hoogte!
              CURRENT:
              Volvo 340 1.4 Winner / SF-91-FX /
              Volvo 345 1.5 GL / Belgische import

              Comment


                #22
                Toevallig lees ik op het forum van de Dafclub het relaas van iemand met een V66 met exact hetzelfde probleem: na bedienen van de pook blijft de ontkoppelservo hangen. Door bij draaiende motor de vacuumslang los te halen (dan valt de motor ook uit) reset de klep zich blijkbaar, en blijft het goed - tot de volgende keer dat je aan de pook zit.

                Eerst dat allemaal maar eens nakijken dus. Succes!
                '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
                '12 Volvo V50 2.0 LE
                '14 BMW R 1200 RT

                Comment


                  #23
                  dan blijft ie blijkbaar mechanisch wat hangen (drooglopen?) dat zou best kunnen na zoveel jaar. gewoon een andere van de sloop pakken, ik geloof dat ze gekit zijn ipv geschroefd zoals een EMVK.
                  je kan proberen er een wolkje WD40 door te spuiten, geen garantie dat de rubber dichtingen dat kunnen hebben. of siliconenspray wellicht?

                  Comment


                    #24
                    We hebben vandaag naar de ontkoppelklep gekeken. Dit lijkt allemaal in prima conditie. Hij klikte bij het intrappen van de rem en bij is lekvrij. Verder kan je het niet echt testen volgens mij.

                    Wat mij opviel bij het wegrijden van de auto naar de parkeerplaats was dat er een knarsend geluid kwam vanuit de middentunnel na het schakelen van N naar R en Dit leek uit het schakelmechanisme in de auto te komen. Terug naar N en dan weer naar R bleef het "tandenpoetsgeluid" terugkomen. Van R naar P en weer naar R en de choke iets aan voor een verhoogd stationair om beter de toerentalschommeling te kunnen horen bij het schakelen was de "oplossing" maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

                    Enige wat we nog niet gedaan hebben is het schakelmechanisme in de auto nakijken. Iemand idee├źn?

                    De variomaat ziet er op wat zweten na verder prima uit, evenals de banden.

                    Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

                    Comment


                      #25
                      Bij de 343 shifters is het vaak zo dat er speling op het mechanisme zit. De achterruit inschakelen doe ik altijd de shifter eerst naar de P, of in ieder geval er voorbij, en dan terug naar R.

                      Deze schiet er anders uit en hoor je een hels kabaal aan tanden gepoets.

                      Nieuwe busjes in de schakelstang kan sl een hoop schelen.
                      www.naafdopjes.nl http://forum.v3c.nl/core/images/smilies/38.gif

                      Comment


                        #26
                        Thanks, gaan we zaterdag naar kijken!
                        Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

                        Comment


                          #27
                          Inmiddels zijn we een aantal weken verder en het probleem is eigenlijk van kwaad naar erger.

                          Volgende hebben we uitgesloten:
                          - Nieuw schakelbusje in mechanisme, boven de cardanas bij de schakelhendel
                          - Ontkoppelklep losgehad, schoongemaakt, functioneert goed
                          - Alle vacuumslangen gecontroleerd, functioneert goed
                          - Vacuum pot onder koppelingshuis opengemaakt, ingevet & gesteld, lijkt goed te werken
                          - Keuzehendel mechaniek gesmeerd
                          - Alle stekkers onder keuzehendel geschuurd en goed vast gezet
                          - Keuzehendel knop werkt goed, keuzehendel verplaatst goed
                          - Inlaatcollectorpakking vervangen, keurig luchtdicht
                          - Carburateur iets bijgesteld

                          De auto gaat steeds slechter schakelen. Waar hij voorheen nog wel eens in zijn D of R 'schoot', al dan niet met tandenknarsen, hebben we de auto gisteravond niet eens de brug af gekregen. Na 15 minuten hannessen hebben we het opgegeven. Alles geprobeerd, van heel driftig schakelen tot met beleid. Auto wil nu helemaal niet in zijn versnelling. Ook in zijn N draait de motor niet vrij en gaat de auto stinken naar koppeling.

                          Eenmaal in de versnelling, rijdt de auto keurig. Variomaat schakelt goed op/terug, is stil en soepel.

                          Uiteindelijk vanmorgen met 5 monteurs onder de auto gestaan (waarvan 2 met Volvo-ervaring). Zij hebben allemaal hun plasje erover gedaan en komen met verschillende diagnoses:

                          1) Koppeling versleten/slipt. Leek ons niet logisch, zeker aangezien de auto normaal rijdt als deze eenmaal in de versnelling zit. Met een slippende koppeling zou je dat ook moeten merken tijdens het rijden, lijkt me

                          2) Elektronisch probleem - geen signaal. Zou een relais kunnen zijn.

                          3) Vloeistoftekort. Zou dan liggen aan de hoeveelheid vloeistof in de bak.

                          4) Lamme schakelstang - ook deze lijkt ons niet te kloppen, aangezien hij heel trefzeker in zijn verzetten terecht komt.

                          5) Kapotte EMVK. Maar zou je dat ook niet merken als je rijdt? Lijkt gewoon keurig vacuum te hebben. Ook de vacuumpot onder het koppelingshuis functioneert namelijk keurig als er met de keuzehendel geschakeld wordt.

                          Zoveel vragen.
                          We zijn een beetje radeloos.

                          Is er iemand die er wellicht nog iets van 'licht' over kan laten schijnen?
                          CURRENT:
                          Volvo 340 1.4 Winner / SF-91-FX /
                          Volvo 345 1.5 GL / Belgische import

                          Comment


                            #28
                            Wat betreft item 5: heb je een econometer (vacuummeter) erin zitten?

                            Zo ja, zet deze dan eens achter de EMVK, gewooon de slang anders aansluiten dus.
                            Zo kun je al rijdend het op- dan wel terug-schakelvacuum zien. Indien beide goed kun je dit punt wel uitsluiten. BEdenk hierbij dat opschakel vacuum begrensd is en dus minder uitslag zal geven, dat is dus normaal.

                            Verder zou ik denken dat je juist op de brug, en achterkant opgebokt, goed zou kunnen zien wat wel/niet beweegt/reageerd/aanloopt etc. Je kunt dan immers met draaiende wielen eronder kijken toch? Kun je dan (veilig!) de bak direct bedienen ipv via pook?
                            Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                            Comment


                              #29
                              kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
                              Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.

                              Comment


                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door gromsound Bekijk bericht
                                kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
                                Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.

                                Het lijkt erop dat je goed zit met de blokkering van de P stand. Na alle eerder door Jelle genoemde opties als eerst nagekeken te hebben, kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat de auto niet wilde rijden als hij uit de P stand kwam.

                                Wie weet de officiele naam van het blokkeerpinnetje en heeft evt de tip hoe we aan een vervangend exemplaar kunnen komen?

                                Plaatje voor de sfeer:

                                Volvo 340 1.4 Basis 3-deurs wit / 1987 / SF-91-FX

                                Comment

                                Working...
                                X