Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?

Collapse
X

• Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?

Goedemorgen,

Ik sta op het punt eerdaags de aandrijfriemen van mijn 340 te vervangen. Alle onderdelen liggen al klaar, alleen mis ik nog één specifiek gereedschap... namelijk de schijvenspreider.

Nu is mijn vraag, is er iemand die er één heeft en bereid is te willen uitlenen voor een paar dagen?
    Volvo 360 GLE (1986) B200E
    Volvo 340 GL (1985) B14.4E
    Volvo 240 DL (1989) B200K
    Volvo 850 GLT (1994) B5254S​

Heb je een brug en 2 handen extra? Dan kun je het nl ook zonder doen.

Comment

Er is ook een manier om de EMVK even andersom aante sluiten, auto met achterwielen los en zo geforceerd opschakelen. Dan stoppen met handrem. Een grote dop van je ratelset ertussen, dan kan het ook zonder dat gereedschap.

Het is mij 5-6 jaar geleden zo gelukt, how to ergens hier op forum (of site).

Met juiste is wrs wel stukje eleganter...

EDIT: Gevonden!
      Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

Comment

Of een keer op een sleuteldag doen. Als de TC zelf geen schijvensprijder heeft is die sowieso wel aanwezig op de populaire sleuteldaglocaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hengel Bekijk bericht
          Heb je een brug en 2 handen extra? Dan kun je het nl ook zonder doen.
          Klopt. In principe kan ik een collega vragen, maar die is niet elk moment aanwezig, en wil 't dus ook graag in m'n eentje kunnen.

Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
          Er is ook een manier om de EMVK even andersom aante sluiten, auto met achterwielen los en zo geforceerd opschakelen. Dan stoppen met handrem. Een grote dop van je ratelset ertussen, dan kan het ook zonder dat gereedschap.

Het is mij 5-6 jaar geleden zo gelukt, how to ergens hier op forum (of site).
          Met juiste is wrs wel stukje eleganter...

EDIT: Gevonden!
          Deze methode had ik inderdaad eens gelezen. Ik zou het zo kunnen doen natuurlijk, al lijkt het mij toch net iets prettiger met een schijvenspreider.

Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
          Of een keer op een sleuteldag doen. Als de TC zelf geen schijvensprijder heeft is die sowieso wel aanwezig op de populaire sleuteldaglocaties.
          Zou ook kunnen. Alleen heb ik geen zin om te wachten, en zie het ook niet zitten om met versleten snaren over de snelweg naar een sleuteldag toe te rijden.

Ik heb overigens de garage hier in de buurt gevraagd en daar mag ik er één van lenen tegen een kleine vergoeding. Nu nog een moment plannen.
          Volvo 360 GLE (1986) B200E
          Volvo 340 GL (1985) B14.4E
          Volvo 240 DL (1989) B200K
          Volvo 850 GLT (1994) B5254S​

Comment

Is het vervangen van een enkele riem ook mogelijk als de cvt er onder vandaan is? Ik heb overigens het originele stuk volvo gereedschap om de schijven te spreiden, echter nog niet gebruikt.
            Volvo XC90 '16, Volvo 360TIC, Volvo 850 BTCC, Volvo 343 '77.

Comment

Als je er fatsoenlijk bij kan, ik heb het eens gedaan met een grote lijmklem en een blokje hout volgens de vraagbaak opgegeven dikte tussen de schijven gestoken.

Comment

Kan zeker zonder de spreider. Als je de beschikking over een brug hebt dan is het een kwestie van de riemen hard naar beneden trekken en in tussen de schrijvend e dop 22 te doen. Haal eerst de slangen aan de vario los (vooraf merken welke waar hoort!).

Daarna riemen er voor om leggen, die ook zover mogelijk opentrekken en dan achteren er om leggen. Als je met 2 bent dan lukt het zeker door de auto een stukje te verrijden zodat je het rollende effect van de auto benut.

Comment

Mijn lukte het wel met de orginele Volvo riemen maar niet met die rolflex. (truck EMVK slangen omdraaien en dan is hij inderdaad al half opgeschakeld maar dan nog lukte het mij niet met die namaak riemen die zijn zo stug als de neten) vervolgens heb ik de secundaire vario er maar af gegooid, en dat gaat eigenlijk ook best wel snel. Je laat de aandrijfasjes zitten en je zet (oke die moet je wel hebben) er een grote garage krik onder die de secundair kan dragen. Die zet je niet al te veel naar beneden omdat de asjes er nog aanzitten. (Niet zo,n rood krikje van de aldi) Dan ben je ook zo klaar. In minder dan 2 uur zijn de riemen dan verwisseld in je eentje. Maar das eigenlijk best nog wel lang. Met goede spreider is het in 30 minuten klaar.

Mijn advies is wel, dit kun je beter zelf doen dat de garage. Als je naar de garage gaat, vraag of hij kan laten zien dat de riemen er op zitten en of ze nog heel zijn. Grote kans dat ze de riemen er met geweld op hebben gelegd, ze gevouwen en gescheurd zijn en dan kun je na 5000 km weer nieuwe riemen er op leggen. Kan me voorstellen dat dit bij een volvo dealer anders is, mits deze nog het gereedschap heeft en dat is maar zeer, zeer zeer de vraag.

Comment

Ik doe altijd:

Auto op bokken, slangen omwisselen emvk.
                    bergrem aan > gasgeven > rem intrappen.

Moer tussen de schijven, of rateldop (zelf mooie halve schijfjes voor gemaakt, is wel iets veiliger)

Riemen beetje heen en weer halen tot de dop vast zit.

Heb je hetzelfde effect
                    www.naafdopjes.nl

Comment

methode van Steven staat ook al iets uitegebrider als howto op forum beschreven.

Zo heb ik het ook al eens gedaan. Al voelt het wat raar om de auto op steunen te zetten, en dan hoge toeren te maken en de (hand)rem erin te gooien, het werkt wel!

Edit: zie ook post #5 hierboven voor de link.
                      Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

Comment

Haha, ik heb zelf in het topic van post 5 gereageerd in 2011... Maar lees de laatste post is van dat topic van post 5 van dit topic. Daar staat ook in dat het met die Roullunds moeilijk is ondanks dit truckje. Was ik ook al zei. Dus ik zou gewoon dit truckje eerst doen met dat opschakelen lukt dat niet is optie 2 de secundair eruit. Of optie 3 sleuteldag met spreider. Maar gezien corona duurt dat wel even. Met die originele riemen had ik ze er zo opzitten. Met die namaak is het echt moeilijker. En tegenwoordig is het allemaal namaak.

Comment

Het is mij toen met de neppers gelukt.
                          Geen idee of het moeilijk, makkleijk of gelijk was: was de eerste keer dus heb geen vergelijk.

Wel heb ik toen de secundair zo ver mogelijk naar voren moeten schuiven om de boel erom te krijgen. Maar ja, die moet toch gesteld worden, dus maakt niet zo uit.

Comment

Ik hoef het waarschijnlijk met deze nooit meer te doen. Immers hoeveel km gaan die neppers wel mee? 100.000 km?

Comment

Working...
                            X