Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische brandstofpomp monteren

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    Elektrische brandstofpomp monteren

    Een aantal van jullie weten dat ik nog een vroege 440 in de schuur heb staan, met de 1.7 carburateurmotor die praktisch dezelfde is als de B172K in de 340.

    In de kerstvakantie heb ik o.a. de motor eruit gehaald voor groot onderhoud. De carburateur heb ik toen ook flink onder handen genomen. De motor loopt prima en de auto rijdt fijn, maar het starten...

    Het is een hobby-auto die vaker niet dan wel wordt gebruikt. Hij staat zo een maand stil. En je raadt het al: ik moet bizar lang doorstarten voor de motor aanslaat. De brandstofslangen zijn nieuw en een terugslagklep biedt geen soelaas, want er zit een "bellenvanger" op. Ik ben even kwijt wat de officiƫle naam is, maar het is een tankje dat luchtbellen in de brandstofleiding opvangt. Het werkt als een soort externe vlotterkamer. Nadeel is dat de benzine hierin na verloop van tijd verdampt.
    Ik moet dan op de startmotor dat vaatje vullen, voor de carburateur brandstof krijgt.
    Weghalen kan niet, want dan krijg ik vapour lock bij warme motor. Er zit al een luchtleiding met ventilator en tijdrelais en temperatuur sensor op, die het zaakje moet koelen na het afzetten van warme motor. Maar dat is niet genoeg.

    Kortom, ik sta nu steeds mijn startmotor af te fikken en dat wil ik niet. De mechanische brandstofpomp wil ik daarom vervangen door een elektrische, met veiligheidsrelais. Heb ik meteen geen last meer van vapour lock en kan dat bellenvat en de hele jungle aan brandstofleidingen en klepjes ook weg.
    Dan denk ik aan het volgende:

    https://www.carburateurwinkel.nl/con...dstofpomp.html

    Of

    https://www.carburateurwinkel.nl/con...Pers_Type.html

    Heeft iemand hier ervaring mee? En wie weet welke druk de mechanische brandstofpomp op een B172K/B18K normaal gesproken levert?

    Dank alvast!
    sigpic

    #2
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb er zelf wel uitgebreid naar gekeken. Ik denk dat het een slimme upgrade zou kunnen zijn. De pompjes in je links zien er veelbelovend uit. Zoals je zelf al aangeeft moet de druk niet te hoog zijn inderdaad. Ik vraag me wel af hoe dat werkt met de retourleiding van de brandstof. Normaal wordt de benzine continu rondgepompt door de brandstofpomp om de carburateur continu van brandstof te voorzien en gaat het te veel terug de tank in. Hoe werkt dat met zo'n pompje?

    Bij de 340 1.7 had ik hier trouwens nooit zoveel last van, ook niet na de winterstop. Deze hebben dan ook een speciaal klepje in de aanvoerleiding net boven de benzinetank. Een klepje dat de brandstof effectief tegenhoudt om terug de tank in te lopen. Ik weet niet of de 400-serie daar ook over beschikt?

    Verder kan het ook goed zijn dat het net iets langer duurt om te starten omdat je dan de olie al hebt verdeeld en oliedruk hebt voor er intern krachten op de motor komen staan. Om die rede deed ik eerst altijd een paar keer 10 seconden starten zonder choke na lang stilstaan. Daarna startte de 340 na enkrle seconden.
    Ik merk trouwens dat mijn moderne auto feitelijk het zelfde doet bij een koude start: een aantal keer rond gaan en pas aanslaan als het oliedruklampje uit is.

    Comment


      #3
      Dank voor je antwoord Bart.
      Een terugslagklep heeft niet zoveel zin, omdat de dampbelafscheider (jaja, het is me weer te binnen geschoten) leeg raakt door verdamping.
      Dat is een beste pot, die dus op de startmotor gevuld moet worden. En tegen de tijd dat de motor aanslaat, staat de startmotor dus zo onderhand al in lichterlaaie.

      En dat wel/geen oliedruk: bij een maand stilstand maak ik me daar niet zo druk om...
      sigpic

      Comment


        #4
        Ik heb ooit iets soortgelijks met een 340 1.4 gehad en dat lag vooral aan een slecht membraan in de benzinepomp. Met remmenreiniger de motor starten (na een maand stilstaan) was de oplossing om de motor snel te starten. Als je de auto niet veel gebruikt, dan zou dat voor jou kunnen werken.

        Comment


          #5
          In de vraagbaak staat 0,15-0,27 bar opgegeven voor de brandstofpomp van alle carburateurmotoren, dat komt dus overeen met wat die elektrische dingen uit de carbwinkel leveren.
          '91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
          '12 Volvo V50 2.0 LE
          '14 BMW R 1200 RT

          Comment


            #6
            Ik heb een tijdje zo'n pompje gemonteerd op een auto met vergelijkbare issues. Werkte uitstekend. Via een relais gestuurd, en altijd starten.
            Eigenlijk zonde dat het ding nu ligt te verstoffen sinds ik de auto voorzien heb van injectie...

            Comment


              #7
              Dat is goed om te horen! Hoe heb je dat met de retour gedaan?
              De retour zit nu op de brandstofpomp, maar die gebruik ik dan dus niet meer. De carburateur heeft alleen aanvoer en een universele elektrische pomp heeft geen retour.
              sigpic

              Comment


                #8
                Als ik het me goed herinner loopt de retour ook over die dampbelafscheider bij de B172K.
                Ik snap dat je van die pot af wil, maar als je je brandstofpomp dicht bij de tank hebt, pompt hij dan niet in de tijd dat jij je contact al aan hebt maar nog niet gestart, dat potje ruimschoots vol? En vanaf daar heeft je mechanische pomp er licht werk aan... (geen idee of dat consequenties heeft, het is alweer een paar jaar terug dat mijn carburateurtorretje plaats heeft mogen maken voor Fabians multipoint...)
                Niet waar, ik weet het beter! En zo niet, dan toch
                Check ook mijn website: www.vanabs.nl

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door setsunakaede Bekijk bericht
                  paar jaar terug dat mijn carburateurtorretje plaats heeft mogen maken voor Fabians multipoint...)
                  Kun je iets meer vettellen over 'Fabian's multipoint"???
                  Klinkt interessant namelijk (maar zal wel niet conbineren met een cvt).

                  rustybuster

                  Comment


                    #10
                    Hey Rustybuster,
                    Dat combineert inderdaad vrij slecht met een CVT, ik had al een 1.7 en die heb ik geswapt met een 1.7 multipoint injectie uit een 440. Fabian had die conversie gedaan in zijn eigen 340 maar toen die te rot was voor de APK heeft hij het chassis weggedaan en de motor aan mij verkocht. Dat was voor mij uiteindelijk een vrij gemakkelijke wissel, hij had al het moeilijke werk gedaan (kabelboom uitzoeken, inlaatspruitstuk omlassen etc.)
                    Is waarschijnlijk nog wel e.e.a. over te vinden op het forum.
                    Niet waar, ik weet het beter! En zo niet, dan toch
                    Check ook mijn website: www.vanabs.nl

                    Comment

                    Working...
                    X