Een aantal van jullie weten dat ik nog een vroege 440 in de schuur heb staan, met de 1.7 carburateurmotor die praktisch dezelfde is als de B172K in de 340.
In de kerstvakantie heb ik o.a. de motor eruit gehaald voor groot onderhoud. De carburateur heb ik toen ook flink onder handen genomen. De motor loopt prima en de auto rijdt fijn, maar het starten...
Het is een hobby-auto die vaker niet dan wel wordt gebruikt. Hij staat zo een maand stil. En je raadt het al: ik moet bizar lang doorstarten voor de motor aanslaat. De brandstofslangen zijn nieuw en een terugslagklep biedt geen soelaas, want er zit een "bellenvanger" op. Ik ben even kwijt wat de officiƫle naam is, maar het is een tankje dat luchtbellen in de brandstofleiding opvangt. Het werkt als een soort externe vlotterkamer. Nadeel is dat de benzine hierin na verloop van tijd verdampt.
Ik moet dan op de startmotor dat vaatje vullen, voor de carburateur brandstof krijgt.
Weghalen kan niet, want dan krijg ik vapour lock bij warme motor. Er zit al een luchtleiding met ventilator en tijdrelais en temperatuur sensor op, die het zaakje moet koelen na het afzetten van warme motor. Maar dat is niet genoeg.
Kortom, ik sta nu steeds mijn startmotor af te fikken en dat wil ik niet. De mechanische brandstofpomp wil ik daarom vervangen door een elektrische, met veiligheidsrelais. Heb ik meteen geen last meer van vapour lock en kan dat bellenvat en de hele jungle aan brandstofleidingen en klepjes ook weg.
Dan denk ik aan het volgende:
https://www.carburateurwinkel.nl/con...dstofpomp.html
Of
https://www.carburateurwinkel.nl/con...Pers_Type.html
Heeft iemand hier ervaring mee? En wie weet welke druk de mechanische brandstofpomp op een B172K/B18K normaal gesproken levert?
Dank alvast!
In de kerstvakantie heb ik o.a. de motor eruit gehaald voor groot onderhoud. De carburateur heb ik toen ook flink onder handen genomen. De motor loopt prima en de auto rijdt fijn, maar het starten...
Het is een hobby-auto die vaker niet dan wel wordt gebruikt. Hij staat zo een maand stil. En je raadt het al: ik moet bizar lang doorstarten voor de motor aanslaat. De brandstofslangen zijn nieuw en een terugslagklep biedt geen soelaas, want er zit een "bellenvanger" op. Ik ben even kwijt wat de officiƫle naam is, maar het is een tankje dat luchtbellen in de brandstofleiding opvangt. Het werkt als een soort externe vlotterkamer. Nadeel is dat de benzine hierin na verloop van tijd verdampt.
Ik moet dan op de startmotor dat vaatje vullen, voor de carburateur brandstof krijgt.
Weghalen kan niet, want dan krijg ik vapour lock bij warme motor. Er zit al een luchtleiding met ventilator en tijdrelais en temperatuur sensor op, die het zaakje moet koelen na het afzetten van warme motor. Maar dat is niet genoeg.
Kortom, ik sta nu steeds mijn startmotor af te fikken en dat wil ik niet. De mechanische brandstofpomp wil ik daarom vervangen door een elektrische, met veiligheidsrelais. Heb ik meteen geen last meer van vapour lock en kan dat bellenvat en de hele jungle aan brandstofleidingen en klepjes ook weg.
Dan denk ik aan het volgende:
https://www.carburateurwinkel.nl/con...dstofpomp.html
Of
https://www.carburateurwinkel.nl/con...Pers_Type.html
Heeft iemand hier ervaring mee? En wie weet welke druk de mechanische brandstofpomp op een B172K/B18K normaal gesproken levert?
Dank alvast!
Comment