Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

carburateurvraag 340 14.4 isolatieplaten

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    carburateurvraag 340 14.4 isolatieplaten

    Hallo,

    Maar weer eens twee vragen over de Weber 32DIR carburateur op mijn 14.4S:

    op het traject carburateurvoet <> inlaatspruitstuk zitten 2 dikkere plastic isolatieplaten.
    ik heb altijd gedacht dat deze isolatie tegen opstijgende hitte vanaf het spruitstuk moeten geven.
    waarom zit er dan een van die platen op de goede plek (op het spruitstuk) en een op de overgang
    voorwarmplaat<>carburateurvoet??

    de andere vraag:
    op een foto bij een infoartikel over deze carb bij deze auto(s) zie ik dat de voorwarmplaat met
    EEN bout (het artikel zegt "setscrew" aan de voet van de carb vast zit, terwijl er plaats lijkt voor
    TWEE bouten (er is ook een 'gat' in de voorwarmplaat meer naar de voorkant van de auto).
    was een tweede boutje/schroefje te duur voor Weber of is er een andere reden?

    dank voor je reactie
    rustybuster



    #2
    Hallo Rusty,

    Heb je toevallig foto's van beide situaties? Ik ben zelf niet zo bekend met de 1.4 van Renault. Ik heb wel even 't Haynes handboek erbij gepakt. Ik zie hier geen plaatje in van de isolatieplaten, maar er staat: "A hot spot is fitted to the bottom of the carburettor and is heated by the engine cooling system. Its function is to heat the air entering the engine and it is seperated from the carburettor and manifold by insulating flanges". Simpel vertaald, onder de carburateur zit een hete plek waar (zoals ik 't begrijp) de hete koelvloeistof uit de motor komt welke er voor zorgt dat de lucht die de motor in komt want warmer is Dit is om het temperatuurverschil tussen de inkomende lucht (ookwel de te verbranden lucht) en de verbrandde lucht na de ontsteking in de motor te verkleinen. Hierdoor heb je in feite minder brandstof nodig aangezien 't temperatuurverschil kleiner is, waardoor je dus economischer kunt rijden. Dit komt ook overeen met de beschrijven van de 14.3 en 14.4 motoren zoals ik het in Haynes lees; deze zijn beide specifiek afgesteld op economisch rijgedrag. Nadeel is natuurlijk dat de inkomende lucht warmer is en dus minder dicht en daarmee minder zuurstof bevat, dus minder potentiele kracht. Maar dat terzijde.

    Over het tweede kan ik weinig zeggen, ik zie ze ook niet in de Haynes staan. Grote kans dat iemand in de afgelopen 40 jaar een keer aan dit systeem heeft gesleuteld en vergeten is om dit boutje terug te plaatsen. Tip: op deze website http://www.volvotips.com/index.php/3...parts-catalog/ is de onderdelenlijst van de 300-serie te vinden. Dit zijn verschillende PDF bestanden van ~800 pagina's elk. Hier staat elk boutje en schroefje in inclusief de tekeningen. Erg handig om zelf even te downloaden zodat je dit bij de hand hebt! Ik zou 't niet helemaal uitprinten, da's toch weer zonde van de bomen en zoekt lastiger.

    Comment


      #3
      Bedankt voor je reactie!


      Over het plaatje van de andere (2e) vraag:

      ga naar http://www.volvo300mania.com/technic...32DIR_v1.0.pdf

      ga naar pagina 13 van die pdf:
      het bovenste plaatje bedoel ik (carb die op zijn zijkant staat)
      er is maar 1 geel pijltje naar de schroef waar ik het over heb.
      de engelse tekst links van het plaatje begint met 'Remove the pre-heat...'
      op de foto zie je het gele pijltje naar een gat rechts, maar spiegelbeeldig links
      zit net zo'n gat -WAAR BLIJKBAAR GEEN SCHOEF IN HOORT/ZAT-

      mijn vraag is: waarom niet, en zou dit vacuumlekken (door kromtrekken??) voorkomen (als er dus wel een schoef in zat)?

      rustybuster

      NB die website die jij aanhaalt presenteert ook een 340 manual, maar ik nog nooit zo'n onbruikbare gezien... (zal nog proberen Santa Lucia om bijlichten te smeken).

      Comment


        #4
        De website die ik heb gelinkt bevat geen handleiding maar de onderdelen catalogus. Op pagina's 102 t/m 105 (en verder ook nog, maar dat zijn iets andere versies van de Weber 32DIR) van de catalogus 1980-1984 kun je de exploded view zien van de carburateur. In het plaatje is nummer 50 de schroef waar jij 't over hebt, nummer 51 is het hitteblok en nummer 52 is de isolatieplaat. Zoals je kunt zien in de officiele Volvo catalogus is er inderdaad maar 1 schroef geplaatst. Af fabriek is er dus inderdaad maar 1 schroef geinstalleerd om de plaat vast te houden.

        Ik heb geen idee of het andere gat schroefdraad bevat voor een schroef maar ik zie geen reden waarom deze er niet in zit. Als ik jou was zou ik proberen een tweede schroef erin te krijgen en kijken wat 't doet. Als er beter contact plaatsvindt zal de hitteoverdracht beter zijn en het zou inderdaad goed kunnen zijn dat dit het probleem met kromtrekken vd voet voorkomt.
        Ik weet 't natuurlijk niet zeker want ik heb zo'n carburateur niet voor me maar het lijkt me dat 't geen kwaad kan om te proberen.

        Comment


          #5
          Wat ik weet is dat in het 2e gat geen schroefdraad zit.

          Persoonlijk heb ik de oplossing van Steven (compleet andere isolatievoet met speciaal afdichtingsrubber) uitgevoerd en het blok liep gelijk super.

          Comment


            #6
            Heb dat pikkie al een keer weggeboord, draad getapt in de carburateur voet dat deze met 2 schroeven aangetrokken wordt maar gaf niet veel verschil. Ik heb die constructie al opgegeven.

            Gisteravond nog een 340 uitgevoerd met het nieuwe type isolatieflens, die auto heeft maar 38.000km gelopen en toch al problemen
            www.naafdopjes.nl

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door hengel Bekijk bericht
              .

              Persoonlijk heb ik de oplossing van Steven ... uitgevoerd en het blok liep gelijk super.
              Ik zag daarvoor een prijskaarte van euro 380 voorbijkomen, en dat kan rusty zich echt niet veroorloven.
              (wat niks afdoet aan de waardering voor Steven).

              rustybuster

              Comment


                #8
                Nog even een vraag in dit verband:

                Steven zet in op dat superdure PEEK materiaal (wat ook in de medische wereld gebruikt wordt, dan weet je meteen waarom het zo duur mag zijn), maar als ik naar de originele setup kijk, zie ik 2 bruinige isolatieplaten waarvan er minstens een dichter bij de hittebron zit, en die platen (door Volvo uitgekozen) zakken dan NIET in / worden NIET week door de hitte?
                Ik veronderstel maar even dat die isolatieplaten van 30 jaar oud niet de sublieme PEEK eigenschappen hadden.
                Bij de pre-PEEK oplossingen van Steven las ik dat zijn kunststofplaat week werd en inzakte.....

                rustybuster

                Comment


                  #9
                  Dat materiaal is bakeliet wat Volvo gebruikt, en als je goed kijkt scheuren al die flensen.
                  Ja het is hard, en kan tegen hitte, maar zeer scheur gevoelig, vooral de onderste, heb er bijna geen eentje liggen die nog 100% heel is. Ga maar een heel goed kijken.
                  Allemaal scheurtjes.

                  Ik zou nog kunnen kijken voor dat materiaal, omdat ik een vrij dik blok gebruik is het wellicht minder scheur gevoelig.
                  Hier heb je bijvoorbeeld dat materiaal:

                  https://www.alibaba.com/product-deta...356400747.html

                  Dan zouden ze ongeveer €80,- goedkoper kunnen, is ook veel werk om ze te maken, daar gaan de nodige uren in zitten, zeker omdat ik ook het spruitstuk aanpas.
                  www.naafdopjes.nl

                  Comment


                    #10
                    Destijds zijn die bakelieten flensen gegoten, het schijnt dat machinaal bewerken vrij lastig is i.v.m. de brosheid van het materiaal. Het breekt vrij snel. En zelf gieten word ook al een heel proces ben ik bang.
                    Weet niet of dit voor mij gaat werken.

                    Afijn, ik heb laatst een n.o.s. carburateur op m'n 343 gezet van '78, daarbij heb ik de onderste flens weggelaten en dat werkt ook prima.
                    Maar het is wel een pré dat de voet van de carburateur 100% vlak is.
                    En dat je een gewapende pakking gebruikt onderaan, ivm hitte.

                    www.naafdopjes.nl

                    Comment


                      #11


                      Dank voor je antwoord en de aanvulling met foto.
                      Welke carburateur is in de laatste foto te zien? n.o.s. is enkel 'new old stock' dus zegt mij niks over het type.
                      Je noemt een 'gewapende pakking' die dan beter tegen de hitte kan.
                      a. ik ken alleen de standaard pakkingen die door de specialisten geleverd worden, en heb dan ook enkel gewone pakkingen in de setup.
                      b. wat doet een wapening (metaal? kunstvezels?) ten aanzien van de optredende hitte/de hittebestendigheid?

                      In het verlengde van dit thema:
                      de standaard setup is toch: carburateurvoetflens > pakking > isolatieplaat bakeliet > pakking > voorwarmplaat > pakking > isolatieplaat bakeliet > pakking > flens op bovenzijde spruitstuk.
                      (resultaat hiervan: acht plekken waar vacuumlekken kunnen ontstaan (aan weersziden van elke pakking)).
                      Omdat de stelling altijd is dat kromtrekken een kier veroorzaakt, WAT trekt in deze reeks nu krom?
                      Enkel de (steeds genoemde) carburateurvoetflens?
                      De isolatieplaten zullen het wel niet zijn en spelen dan als ze niet gebroken of gebarsten zijn geen rol bij de vacuumlekken, de voorwarmplaat heeft allelei ribben en zal ook wel niet kromtrekken, en de flens op het spruitstuk is toch gietijzer?

                      rustybuster

                      Comment


                        #12
                        Carburateur op de foto is niet relevant, voet is hetzelfde als bij alle andere carburateur. Dient nu even als voorbeeld hoe ik het heb zitten bij deze auto, heb enkel de onderste flens in deze opstelling weggelaten.

                        Het is van belang dat je bij die onderste pakking in deze setup een sterke gewapende pakking gebruikt voor optimale afdichting. Deze zijn versterkt met metaal, en het pakking materiaal kan hogere temperaturen aan, tot 400 graden maar liefst. Een papieren pakking is daar niet op die plek tegen 140 graden constant bestand.

                        de details weet ik allemaal niet, de onderste pakkingen zijn altijd gewapende pakkingen en hou dat dus aan.

                        Het inlaatspruitstuk en carburateur zijn gemaakt van giet aluminium. De voet can de carb. zelf trekt het makkelijkst krom door hitte en door de moeren te vast te zetten. En daar zit dan ook het probleem, ik ervaar alleen echter met een gevlakte carb. soms ook deze lekkages, en heb om die reden een alternatief bedacht. Geen ofee waarom / hoe en wat, heb die kl*te dingen al aardig staan vervloeken.
                        www.naafdopjes.nl

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door rustybuster Bekijk bericht

                          Ik zag daarvoor een prijskaarte van euro 380 voorbijkomen, en dat kan rusty zich echt niet veroorloven.
                          (wat niks afdoet aan de waardering voor Steven).

                          rustybuster
                          Prijs kan zeker een dikke hobbel zijn. Mijn ervaring was wel dat de auto zuiniger was. Ging met de 340 vario van net geen 1 op 12 naar bijna 1 op 13,2. Reed een tijdje elke dag 30 km heen en 30 terug over een 100 km weg met 5 rotondes. Na modificatie nog 2 weken gedaan en dit resultaat kwam er uit. Rekensommetje met €2,30 per liter levert op dat je na 71 weken van de 60 km per dag de kosten er uit hebt 😂

                          Comment


                            #14
                            @hengel,

                            ik zie dat je na 21300 km. je aanschaf eruit hebt, voor die afstand heb ik bijna 4 jaar nodig.
                            Plus dat ik voor minder kan tanken, waardoor de amortisatieperiode meer richting 5 jaar gaat.
                            Voor mij is jouw oplossing een no-go helaas.

                            rustybuster

                            Comment

                            Working...
                            X