Aankondiging

Collapse

Nieuw forum

Beste leden,

Welkom op het 'nieuwe' forum. Zoals je al ziet ziet het er wat meer 2021 uit dan ons 'oude' forum. We hebben met de grootste zorgvuldigheid alle berichten en foto's over gezet. In de komende weken zal er nog hard gewerkt worden aan het uitbreiden van functionaliteiten en nog wat kleine uitdagingen op de achtergrond.

Je kunt inloggen met je gegevens zoals je die ook op het oude forum gebruikt.
Omdat het nieuwe forum met grotere plaatjes werkt als avatar/profiel plaatje is het van belang dat je in je profiel een nieuw plaatje upload. Mocht je een probleem hebben met foto's uit je fotoalbum, controleer dan even of je fotoalbum als zichtbaar staat.

Voor meer informatie over de upgrade van het forum en loop je tegen zaken aan? Meldt dit dan aub in het topic onder Discussie, Algemene Discussie en dan het topic 'Forum update' zodat we deze op onze werklijst kunnen plaatsen. Rechtstreekse link: http://forum.v3c.nl/forum/discussie/...6-forum-update

Heel veel plezier met rondkijken en gebruiken!


Met vriendelijke groet,

Diede van Abs
Kevin Kloosterman
Bekijk meer
See less

Bout poulie

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    Bout poulie

    Ik had de voorste keering ooit eens vervangen, en heb daar een nieuwe rekbout ingedaan. Besteld bij volvo300onderdelen. Zag er hetzelfde uit, echter was zeker 0.5 cm korter. Is dat een probleem? Want ze zeggen dat je beter de oude bouten niet nogmaals moet gebruiken.

    #2
    Die bouten kun je best nog een keer gebruiken.
    Toevallig vandaag een koppakking vervangen. Kopbouten gewoon hergebruikt, ik ondervind daar in ieder geval nooit problemen mee.
    www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

    Comment


      #3
      oke doe ik dat. Ja ze zeggen dat ze af kunnen breken door rekken ofzo iets. Op de oude bout staat 4f 10.9 op de nieuwe ff 8.8. Ja kopbouten is wel een andere bout dan de bout van de krukas. Aanhalen is niet met graden en zo toch? Gewoon op 82 NM of iets in die trant (zal het opzoeken) vastzetten.
      Last edited by Markvictor; 28-03-2021, 19:14.

      Comment


        #4
        De oude bout is van 10.9 staal en de nieuwe bout is van 8.8 staal en is dus niet geschikt.
        10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten
        Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
        Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
        Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
        Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.

        Comment


          #5
          Dus 8.8 is fout? Ja het orginele zakje zoals daar op de foto stond zat er ook niet om dus wellicht is de verkeerde bout opgestuurd. Zal hem wel mailen. Ik vermoed dat hij zal zeggen dat het wel goed is...

          Zie trouwens geen rek in de oude bout zitten. Ik weet niet hoe nauwkeurig je daar voor moet kijken, maar op fotos van internet zag je het meteen.

          Op internet kan ik natuurlijk wel andere 10.9 bouten kopen. Maar ja welke schroefdraad? Ook is de kleur blank of zwart en niet koper.

          Comment


            #6
            Gewoon weer de bout teruggedraaid de oude, niks aan de hand. Wel heb ik 6 maanden geleden toen ik de olie keering vervangen heb de binnenkant beschadigd. Op 1 punt, krasje van hooguit 2 mm, niet scherp wel met de vinger voelbaar. (echte kleine krasjes zijn namelijk niet) Hoe erg is dat? Op internet staat van alles. Van dat je keerring dan korter meegaat en eerder gaat lekken, tot je blok dan in de soep loopt... Dus daar wordt je niet echt wijzer van. Niet op de as zelf, maar op de zijkant waar die in zit. Volgens mij is dat het distributie deksel?
            Last edited by Markvictor; 30-03-2021, 19:52.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
              De oude bout is van 10.9 staal en de nieuwe bout is van 8.8 staal en is dus niet geschikt.
              10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten
              dat is geen vergelijk. 10.9 heeft een hogere treksterkte als 8.8, heeft weinig van doen met afschuif / rek belasting.
              bovendien is de toepassing bij de krukaspoelie gebaseerd op rek en is daar 0 afschuif
              Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

              Comment


                #8
                Volgens volvo340onderdelen is 8.8 origineel. Dat bij mij 10.9 erin zit zegt natuurlijk ook niks. Dat kan immers al vervangen zijn ooit . Heb hem iets boven de 80 nm vast gedraaid. Als het goed is, is dat genoeg.

                En volgens mij is die kras omdat hij niet zit op de as ook niet zo erg. Wel kan een kras wel flinke olielekkage veroorzaken omdat de keering de olie daar niet tegen houd. Dat is even afwachten of en in welke mate dat het geval zal zijn. Echter kan de kras er ook al opgezeten hebben zat ik me achteraf te bedenken. Hij lekte namelijk al als een natte dwijl. De keerring zelf was ook compleet uitgedroogd.

                Comment

                Working...
                X