Aankondiging

Collapse

Nieuw forum

Beste leden,

Welkom op het 'nieuwe' forum. Zoals je al ziet ziet het er wat meer 2021 uit dan ons 'oude' forum. We hebben met de grootste zorgvuldigheid alle berichten en foto's over gezet. In de komende weken zal er nog hard gewerkt worden aan het uitbreiden van functionaliteiten en nog wat kleine uitdagingen op de achtergrond.

Je kunt inloggen met je gegevens zoals je die ook op het oude forum gebruikt.
Omdat het nieuwe forum met grotere plaatjes werkt als avatar/profiel plaatje is het van belang dat je in je profiel een nieuw plaatje upload. Mocht je een probleem hebben met foto's uit je fotoalbum, controleer dan even of je fotoalbum als zichtbaar staat.

Voor meer informatie over de upgrade van het forum en loop je tegen zaken aan? Meldt dit dan aub in het topic onder Discussie, Algemene Discussie en dan het topic 'Forum update' zodat we deze op onze werklijst kunnen plaatsen. Rechtstreekse link: http://forum.v3c.nl/forum/discussie/...6-forum-update

Heel veel plezier met rondkijken en gebruiken!

Met vriendelijke groet,

Diede van Abs
Kevin Kloosterman
Bekijk meer
See less

B14 carburateur perikelen en oplossingen

Collapse
X

• Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ah, eindelijk een topic waar we (hoog)nodige knowledge terug kunnen vinden! Goed werk Steven
    Volvo 360 GLE (1986)
    Volvo 343 DL (1979)
    Volvo 240 DL (1991)

Comment

Chapeau Steven, er zit een absolute grens aan de optimalisatie die een originele motor met carburateur kan halen; immers een carburateur is maar een simpel ding "dat maar wat doet" als je het vergelijkt met een multipoint injectie met lambdasonde; maar ik denk dat je de grens van het optimaliseren wat er wél te halen is aardig aan het opzoeken bent; goed bezig!

tav de papieren pakkingen en de vloeitjes rond de gasklepassen; dit heeft alles te maken met productiekosten, beschikbare materialen en materiaalkennis; en een zekere mate van nauwkeurigheid in de te bewerken onderdelen die we met huidige machines makkelijk kunnen halen, maar 40 jaar geleden absoluut nog niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
      - inlaatspruitstuk max 138 graden.
      - uitlaatspruitstuk max. 220 graden.
      - voorverwarmingsplaat carburateur rond de 95 graden. Bij de koelwaterslang iets koeler maar ter hoogte van de tweede trap al rond de 100.
      - Carburateur voet zelf: 85 graden.
      (deze waarden zijn gemeten bij een buitentemperatuur van 35 graden vorig jaar zomer en na 3 keer de radiateur fan aan te laten slaan)
      dit is niet helemaal de manier Steven; je meet namelijk de temperatuurhuishouding bij stationaire belasting; op deel en vollast wordt alles vele malen warmer.
      Dit laatste kun je eigenlijk alleen met vast gemonteerde sensoren en een datalogger meten, maar om adhv je gemeten waardes een indruk te geven zou het me niets verbazen als het uitlaatspruitstuk op deellast richting de 300°C en op vollast richting de 400°C gaat.

kom je gelijk op het hoofdstuk waarbij de ene motor gevoeliger is voor vapour-lock als de ander; dit zit voor een groot deel in de rij-stijl en koelcapaciteit van de motor (prut in de radiateurslangen, prut in het voorverwarm/koelblok onder de carb; kleinere radiateur bij de oudere modellen etc etc)

ik heb me vroeger ook best wel afgevraagd hoe het kan dat je de koelventilator zo vaak aan hoort slaan als je een stukje gereden had, maar koelsystemen worden getoetst op hun maximale koelvermogen, dat houd in dat de temperatuur in het blok niet boven een door de fabrikant bepaalde ΔT mag komen; als je veilig zit met een koelventilator die permanent vol-gas meedraait, is dat dus prima.
      Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

Comment

Dank voor je uitleg Anjo, daar heb je zeker een punt.
        Heb vaak genoeg gezien dat er diverse koelslangen verstopt waren en ook ketelstenen in de radiateur zaten. Daardoor ook een warmloper gehad.

Om hitte in de uitlaat te houden zou je deze eigenlijk keramisch moeten laten coaten o.i.d. heb ik me verder nog niet zo in verdiept. Maar moet wel meer mogelijk in zijn.
        Helemaal waardeloos dat deze onder de inlaat hangt. Maar ook dat zal weer te maken hebben met goedkopere productie.

Zo valt er zeker nog een hoop te verbeteren
        www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

Comment

Keramisch coaten werkt inderdaad formidabel naar mijn mening alleen kansloos op een standaard 340, daarvoor zitten er teveel andere beperkingen aan die de voordelen van een geisoleerd uitlaatspruitstuk te niet doen. Als je het geld voor keramisch coaten in een multipoint injectie ombouw stopt, kom je al een heel eind. Voordeel daarvan is dat je veel eenvoudiger een stabiele vulling van de 4 cilinders kan realiseren en je hoeft de choke ook nooit meer uit te trekken uiteraard
          Anjo's 340Turbo & Anjo's '80 343DL & Anjo's '84 340Winner check 340T on Facebook!

Comment

Heb de busjes gemonteerd en carburateur geplaats op de auto. Uiteraard met ook de Viton rubberen pakkingen.
            De motor liep al netjes, en heb expres niet aan de CO schroef gezeten.

Ook puur om te kijken hoeveel invloed dit zou hebben.
            Nou een verassend resultaat.
            Ik kon de schroef zo'n anderhalve slag indraaien, in totaal zit deze nu zo'n 2 slagen uitgedraaid vanaf vast.

Heb het een beetje op gehoor afgesteld, daarna een rondje wezen rijden.
            Toen nog langs de garage om de hoek om hem eens aan de viergas tester te hangen.
            CO waarde was rond de 2,5% en liep er erg mooi op. Ruim voldoende voor de APK (mag max 3,5% zijn)

En remmenreiniger had nergens meer invloed op

Ga voorlopig hier dagelijks in rijden om te kijken hoe dit blijft, maar het is hetzelfde materiaal als die vloetjes, dus dat geloof ik verder wel.

Als dit allemaal goed verloopt ga ik een flinke serie van die busjes maken.
            De busjes vervangen is voor een leek af te raden.
            Er zit één veer rond de spindel van de eerste trap die zeer lastig op spanning te krijgen is, dat moet je echt even doorhebben hoe je dat het makkelijkst kunt doen.
            Verder moeten ze na montage nog geruimd worden. En moet je dus wel over een ruimer 8 H7 beschikken.

Ik ga ze wel aanbieden, maar denk dat ik ze ook standaard meeneem naar een sleuteldag samen de de rubberen pakkingen om zo mensen hiermee te kunnen helpen.
            Want alleen pakkingen vervangen, dat geloof ik nu wel, zeker standaard pakkingen, dat werkt gewoon niet 100%

Durf helaas nog niet te zeggen wanneer er weer een sleuteldag komt.
            Maar voor de tussentijd kan ik dit mooi nog even verder testen

Comment

Weer lekker bezig. Ik ben ook heel benieuwd naar het brandstofverbruik ten opzichte van hiervoor. Welke auto betreft dit?
              340GL Special 1990 - 340DL 1986 - 340GL Blueline 1989 - 340 Winner 1989[/COLOR] - 340DL 1989 - 360GLT 1987[/COLOR] - 343DL 1979

Comment

Betreft deze:

B14.4S met werkende pulsair maar losgekoppelde EGR (zit er verder nog wel op)
                En een 5 bak

Verbruik ga ik zeker in de gaten houden.

Comment

Dat is een mooie. Die striping voegt echt iets toe.
                  Te koop: - 340, 1986 - 360, 1988 -. Opel Ascona C hatchback, 1983
                  Graag berichten naar :V300hobby@hotmail.com Veel onderdelen op voorraad, ook APK, laswerk, onderhoud en reparatie

Comment

Is zeker een mooie, en een hele complete. En nog altijd zoekende naar een nieuw baasje.

Vandaag alleen de pakking van de EGR klep eruit geblazen, trok hem om op de snelweg oprit even flink door, omdat hij het nu zo lekker goed doet.
                    Je hoort en voelt hem daar duidelijk lekken.

Maar nu daar dus ook een vacuüm lek. Die dus eerdaags maar even vervangen.
                    Normaal verwissel ik altijd het spruitstuk, ben je gelijk van die EGR af. Zo ook met die rode gedaan.
                    Maar omdat hij nog dicht zat had ik hem laten zitten. Was dus ook de laatste keer geweest, die rommel gaat er voortaan gewoon altijd af.

Gelijk maar even een mooi blind plaatje maken, of ik laat hem zitten, afhankelijk hoe de klep zelf er aan toe is. Hij zit sowieso niet meer aangesloten.
                    Dat deel bestaat sowieso uit 2 gewapende pakkingen.
                    Wil namelijk het liefst de carburateur er niet meer afhalen.

Comment

Nieuw prototype klaar voor de alternatieve isolatie flens.
                      De oude opstelling werkt prima, nu zo'n 20.000km erop zitten, maar je ziet toch dat het kunstof teveel gaat vervormen. Des ondanks werkt het nog prima maar vind het kunstof nog iets te zacht.
                      Verder wil ik ook van die boutjes af, het moet zonder gedoe te monteren zijn.
                      Deze flens is uit PEEK gemaakt. (behoorlijk prijzig maar veel harder, sterker en kan tegen hele hoge temperaturen zonder vervorming)

Dus nu het volgende bedacht.
                      Aan de ene kant zit nu een viton rubberen o-ring, dit keer een wat dikkere dan voor de eerste versie.
                      Aan de andere zijde kom er een viton rubberen pakking in te liggen. Deze wordt door de opstaande randen niet meer opzij gedrukt. De carburateur ligt er bovenop, dus je kunt het rubber ook niet te plat persen.
                      Nu nog even wachten tot het rubber binnen is en dan op naar de volgende test fase.

Comment

Inmiddels het speciale rubber binnen.
                        Nu even "netjes" uitgeknipt, maar als het goed werkt ga ik daar een snijmal voor maken.

Test carburateur netjes gevlakt, en voorzien van nieuwe busjes, en een extra veer tegen het hangen van de tweede trap.
                        Al meerdere malen meegemaakt dat die klep bleef hangen, puur uit voorzorg.

Ben benieuwd

Comment

Puur uit nieuwsgierigheid waarom een "O" ring gebruiken in plaats van de andere kant twee maal gebruiken met een de "rubber pakking" die je uitgesneden heb, dan is je tussenstuk universeel en je hoeft niet te kijken welk kant boven of onder moet komen.
                          Ik neem aan dat een sleuf frezen voor een "O" ring moeilijker te maken is dan een complete vlak uit frezen voor je "rubber pakking", of zie ik iets over den hoofd?
                          Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
                          Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
                          Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
                          Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.

Comment

Kwa bewerking maakt dat niet veel uit. Alles gaat op de CNC (draai) bank. Aan de hand van een 3D model maak ik hier een programma voor en de machine doet de rest
                            Die o-ring is aan de onderzijde expres gedaan ivm de inbusbouten die de inlaat vasthouden op de uitlaat. Deze uitsparingen valt een pakking half overheen. De o-ring past daar precies tussendoor.
                            Verder als alles wordt aangeknepen moet het rubber ergens naartoe kunnen.
                            Bij de carburateurvoet zitten genoeg uitsparingen in, soort honinggraat idee waar het rubber / pakking lekker in kan drukken.
                            Dit is vanuit weber ook gedaan om de druk te verhogen op de pakking.

De inlaat is daarintegen vlak. Het rubber kan nergens naartoe.
                            Daarom is de groef van de o-ring vierkant en niet rond. Wat o-ringen en afdichtingen betreft zijn ook officieele maatvoeringen voor.
                            En omdat dit een smalle o-ring is (4mm) heb je ook genoeg druk om alles goed af te dichten.

Hierbij een video voor het idee, door de koelvloeistof zag je niets, dus maar even zo gedaan dat je een beeld hebt van wat hij doet.

Comment

Vandaag eens lopen spelen met de sproeier bezetting van een 32 DIR 109 carburateur.
                              Toen de motor goed warm was liep deze als een zonnetje, trok lekker op, niks mis mee.

Alleen koud hield hij best in, tijdens het wegtrekken even de choke een stuk uittrekken en dan ging hij wel.
                              Nu een grotere stationair sproeier op de solonoid gezet van 60 i.p.v. 50 wat de standaard is.

Probleem zo goed als weg. CO moest hierdoor iets armer gezet worden, maar dit gaat al stukken beter.
                              Ook de hoofdsproeier van de eerste trap van 120 naar 125 gegaan. Dit trok net even iets lekkerder. Dat verschil merk je echt.
                              120 is voor het mooie net te klein.

Zo valt er nog best een hoop te "fine - tunen"

Verschillende sproeiers zijn o.a. hier te verkrijgen:
                              https://www.bccp.eu/contents/nl/d12.html

Comment

Nou dit belooft wat, hij werkt fantastisch.
                                nog een paar aanpassingen en dan verder uitgebreid testen.

Comment

Working...
                                X