Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lampje van blowerstand

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    Lampje van blowerstand

    Dat lampje van de blowerstand, ik weet dat hij 24v 1 w is, ik weet ook waar hij zit (ongeveer bij stand 1) maar ik kan er niet goed bij...

    Hoe kom je daarbij? De rest van de lampjes heb ik al vervangen. Ook dat rotlampje van lichtstand. Dashboard lampjes van de tellerunit zijn zeer simpel te wisselen, automaat pook (heb ik ook maar 24 v 1 w ingedaan) ook.

    Zit net te denken het zal toch niet zo zijn dat je de knop er gewoon af moet trekken?

    #2
    Als ik mij goed herinner kan je het lampje alleen bereiken als je de teller unit of het handschoenvakje demonteert, de knop kan je voorzichtig met een "beklede" tang eraf trekken.
    Het lampje zit in een vierkant houder en is een 12 V uitvoering.
    Het lampje van de verlichtingsknop is inderdaad 24 V omdat deze continu brand als de auto op contact staat.

    Comment


      #3
      Dashboard kastje eruit, draaiknop eraf trekken, moer losdraaien, schakelaar eruit drukken en aan de stekker laten hangen.
      Zo heb je ook genoeg ruimte voor je hand om er makkelijk bij te komen zonder alles op de tast en gefruts te hoeven doen
      Lampje is inderdaad 12 volt 1,2 watt
      www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

      Comment


        #4
        Zag nog een andere manier uit 2004 op dit forum. Radio eruit, 2 schroeven die daar boven zitten eruit, en dan schijn je heel dat paneeltje eruit te kunnen trekken. In elk geval nu genoeg mogelijkheden...

        Wat ik me afvroeg. Heb ook nog 4 schakelknopen. Achteruitverwarming, mistachterlicht, ect (zwarte sticker) Zit daar verlichting in? Tot nu werkt alleen de verlichting van de bergremschakelaar nog.

        Hoe krijg je die eruit en wat voor lampjes zitten daarin? 12v of 24v?

        Comment


          #5
          Daar zit ook verlichting in, die schakelaars kan je er uit drukken van onder de dashboard of de teller unit eruit, lapjes zitten ook in een vierkant fitting en zijn 12 V

          De enigste 24 V lampjes heb je al vervangen, van het lichtschakelaar en de verlichting bij het "pientere pook"

          Comment


            #6
            Bij een losse schakelaar op internet zag ik twee van die ijzeren pinnetjes aan de zijkant. Ik vermoed dat je die in moet drukken en dan hem via de achterkant zo naar voren kunt schuiven.

            Alleen de schakelaar van de alarmlichten ga je zo nooit bij komen natuurlijk.

            Nu moet ik wel zeggen dat ik deze lichtjes een novelty vind. Zeker een lampje plaatsen in de alarmlicht schakelaar is complete onzin, en eigenlijk zijn ze bij die andere 3 schakelaars ook niet nodig. Maar ja als je dan toch bezig bent.... Plaats ik zet er wel in. Ik hoorde dat ze er ook nooit ingezeten hebben....

            Bij de bergremschakelaar is het al veel minder onzin, zeg gerust geen onzin omdat dit niet op het instrumentenpaneel te zien is wanneer deze is ingeschakeld.
            Last edited by Markvictor; 16-07-2021, 00:34.

            Comment


              #7
              Juist in de alarmlichten is het geen onzin.
              Oke, je ziet wel dat ze aanstaan, maar doel van het lichtje is dat je ook in geval van alarm in het donker direct en zonder zoeken die knop kunt omzetten. Is dus voor veiligheid.
              Bergrem heb je snel genoeg door en zie je aan stand van de knop ook wel. Is enkel ongemak.
              Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

              Comment


                #8
                Dat lichtje van de blowerstand met schroef eruit van de knop is 2 minuten werk! Eitje . Zou nooit de oude manier van radio eruit, en dan heel het frontje eruit halen. Echter kun je dan wel bij de alarmlichten om daar je hand achter te zetten... Nu nog de schakelaars. Dat zal ook wel makkelijk gaan, maar ik denk toch dat ik de alarmlichten oversla. Meer omdat ik daar mijn hand niet achter kan krijgen om hem eruit te duwen. Ja, kan wel. Radio eruit, frontje eruit ect. Op zich is het wel het mooist als ze allemaal branden maar ja. Ben ik zeker een uur mee bezig voor 1 lampje. Mijn radio zit nogal onorthodox vast.

                Bergremschakelaar brandt bij mij enkel bij inschakelen. Is dat niet normaal dan? Die brand niet als het contact aanstaat ook niet als het contact op licht staat.

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht

                  Bergremschakelaar brandt bij mij enkel bij inschakelen. Is dat niet normaal dan? Die brand niet als het contact aanstaat ook niet als het contact op licht staat.
                  Klopt, brand alleen als je de berg rem inschakelt

                  Comment


                    #10
                    Klopt, wellicht was ik niet duidelijk: ik bedoelde hierboven: als dat lampje stuk is (en dus niet verlicht is maar wel aan staat), dan merk je toch wel. Signaalfunctie is dus niet onmisbaar.
                    Anderzijds, waarschijnlijk makkelijk vervangbaar, via handrem gat kunje schakelaar er uitduwen meen ik?
                    Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                    Comment


                      #11
                      Die drie schakelaars aan de zijkant zijn de lampjes ook zo van vervangen. Alleen van de gevarendriehoek... Het lukt denk ik wel als je aan weerskanten een schroevendraaier erin zet, maar dan kun je beschadigingen krijgen. Dus ja wat heb je dan liever?

                      Ik ga hem wel een keer vervangen als de radio er uit moet. Ook al kan dat heel lang duren.

                      Overigens is dat bij de oude modellen ook zo, dat de lichtschakelaar altijd brand?
                      Last edited by Markvictor; 17-07-2021, 17:25.

                      Comment


                        #12
                        Nope, niet bij de oude types. Pas vanaf ‘86 of ‘87
                        www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

                        Comment


                          #13
                          Ik was er al bang voor, en dan moet er zeker wel 12 volt in.... Ik dacht me al te kunnen herinneren dat die lamp pas aanging bij inschakelen licht. Maar in die drukschakelaars kunnen bij die oude modellen toch wel lampjes

                          Oke, in de vraagbaak van tot en met 85 staat dit:

                          Instrumentenverlichting 3 lampjes, 1.2W 12 volt, dat is dus voor: schakelaar licht en blower. (tenminste dat lijkt mij) Maar welke houd ik dan over

                          Schakelaar verlichting 4 lampjes, 1W 24 volt..... ??????? Lijkt me de lampjes voor de achteruitrijverwaring ed. Waarom 24 volt denk ik dan?

                          Automaatpook, 1w 24 volt 1 lampje.

                          Comment


                            #14
                            Omdat die schakelaar lampjes allern maar verlicht hoeven te zijn zodat je ze in het donker kunt vinden, daarom 24 volt. 12 volt in een schakelaar wordt alleen benut als er verder geen controle lamp van is zoals de bergrem zodat je duidelijk ziet dat deze ingeschakeld is.

                            Vraagbaak is juist

                            die schakelaars worden op 12 volt ook erg heet als ze een hele tijd aanstaan.
                            www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*

                            Comment


                              #15
                              Doe ik dat. Waarschijnlijk krijgen de lampjes in de schakelaars 13.8 volt dus dat zal 0.3 watt zijn ongeveer da's genoeg idd. Wel lijkt het erop dat de automaat pook in tegenstelling tot de lichtknop wel continue brand bij de oude modellen. Want 0.3 watt is wel heel weinig om de pook goed verlicht te krijgen

                              Comment

                              Working...
                              X