Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie

    We zijn allemaal wel bekend met het probleem van de roestende voorbalk. Deze how-to heb ik zelf op mijn auto's toegepast, en dient om roesten van de voorbalk te voorkomen en/of vertragen.

    Waarom is dit een bekend roestnest?

    Grotendeels is de schuld toe te spelen aan de gaten aan de achterkant van de voorbalk. Bij de Volvo 360 en 340 diesel waren mistlampen voor een optie, welke in deze gaten werden gemonteerd. Om productiekosten laag te houden hebben de 340 modellen dezelfde gaten aan de achterkant van de voorbalk (maar niet aan de voorkant). Helaas zitten deze gaten mooi in lijn met de voorwielen, waardoor modder en, erger nog, pekel recht dat dragend deel ingeslingerd worden...

    Zo ziet een voorbalk er uit als hij is opengeslepen voor het lassen, je ziet precies het randje waarin rommel heeft gelegen, welke de afwateringsgaatjes afsloot. Na verloop van tijd ontstaan hier gaten...



    Dit kunnen wij echter sterk vertragen of zelfs voorkomen!

    En zelfs op een zeer eenvoudige manier

    We gaan de mistlampgaten gewoon dichtmaken met 2 stukken plastic. Neem hiervoor liefst dun en flexibel plastic. Dit gaat niet kapot door steenslag en laat enige marge toe bij het uitsnijden door zijn flexibelheid. Ik heb bij mijn 340 GL Special gewoon standaard polystyreen van 1mm dikte gebruikt, dat beviel het beste.

    Wat heb je nodig?
    -2 plaatjes plastic
    -4 parkers met speednuts (maat maakt niet zoveel uit)
    -4 carrosserieringen
    -Ruitenrubberkit of vergelijkbaar
    -Tectyl ML of vergelijkbaar
    -Ontvetter (remmenreiniger oid)

    Gereedschap
    -Boormachine met boor (priem kan ook bij dun plastic)
    -Schroevendraaier (passend op je parkers)
    -Stanleymes (of schaar)
    -Platte schroevendraaier
    -Combinatietang

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1
    Eerst gaan we afdekkapjes maken. Het uitmeten en maken van de 2 afdekkapjes uit het niets is vrij lastig, want je 2 gewone rechthoeken werkt niet. Daarom heb ik ze voor jullie ingescant met maten, dan heb je ze binnen 10 minuten nagemaakt
    (tip: print mijn gescande versie op exact de goede grootte uit, en trek over op het plastic)


    -Maten in millimeters
    -De linkerkant is het exacte spiegelbeeld van de rechterkant
    -De gaten mogen wat groter of kleiner afhankelijk van de grootte van de parkers die je gaat gebruiken (een marge van een paar milimeter is tevens aan te raden).

    Stap 2
    Vervolgens gaan we de auto voorbereiden op het monteren van de kapjes. Dit houdt in dat je de randen rond de mistlampgaten moet ontvetten, en de speednuts vast moet zetten in de vierkante kleine gaatjes naast de mistlampgaten.
    Dat laatste heb ik gedaan door wat grotere speednuts te nemen, deze met een platte schroevendraaier wat open te zetten, en vervolgens met de combinatietang op hun plaats weer dicht te drukken.

    Tevens is het handig om de voorbalk in dit stadium goed schoon te spuiten, vooral aan de binnenkant. Hier kun je nu nog goed bij door de mistlampgaten. Laat dit wel goed drogen voor de montage van de kapjes!

    Stap 3
    We gaan de plaatjes monteren. Mijn 340 GLE Millionaire had doorzichtige kapjes, waardoor de montage goed te zien is.

    1. Monteer de kapjes ''droog'' om 100% zeker te zijn dat ze passen (zie bovenstaande foto). Past het niet dan moet je of je kapje bijsnijden/knippen, of je gaatjes met iets meer marge boren.
    2. Als de kapjes passen, monteer ze dan met flink wat kit er tussen ter afdichting. Let op dat je ook rond de parkers goed kit spuit.
    3. Spuit de voorbalk goed vol met tectyl ML. Dit kun je door de gaten die je vindt aan de binnenkant van de zijspatborden, en de gaatjes aan de bovenkant van de balk. Die laatste zijn heel makkelijk bereikbaar wanneer je de grill verwijdert.
      Voor tectyl ML geldt dat waar tectyl zit kan niks anders kan zitten, dus wees vooral niet te zuinig!
    Ik hoop dat deze how-to duidelijk is, en dat jullie er wat aan hebben.
    Ik ben zelf zeer tevreden met de kapjes. Zelfs met een al aangetaste voorbalk, heeft dit behoed voor erger. Nu zijn de voorbalken van mijn beide auto's gelast, en door deze toepassing dé zwakke plek van de Volvo 300 serie buiten spel gezet

    #2
    Mooi werk Bart, ziet er duidelijk uit.

    Iets wat onze voorzitter me ook al eens aangedragen heeft, deze modificatie kan mooi op het to-do lijstje voor volgend voorjaar.

    Lijkt me iets wat sowieso handig is om te doen bij een warme en droge periode zodat de voorbalk ook mooi droog is voor je bezig gaat met Tectyl ML en daarna de mistlamp gaten dicht maakt.

    Comment


      #3
      Droog weer of een mooie garage is inderdaad wel een aanrader Wouter, deze foto's komen dan ook uit mijn archief. Ik had eerder alleen niet echt tijd om er een how-to van te bakken

      Comment


        #4
        deze mag zó in het clubblad! stuur je hem zelf door naar de redactie?

        Comment


          #5
          Prima! Ik zal even een mailtje maken

          Comment


            #6
            Goede tip, en dus van de week deze klus geklaard.

            Meeste werk was het vinden van speed nuts.
            Brezan had ze niet, en vewees me naar een andere specialist die me naar Brezan terugverwees.
            Maar al googlend geconcludeerd dat de scooterscene hierin zou grossieren, dus uiteindelijk bij de fietsenmaker geslaagd...

            Verder bleek het handiger om te beginnen met het schoonspuiten binnenzijde balk, zodat het langer kan drogen voor het dicht gaat...
            Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

            Comment


              #7
              Dat klopt, scooters zitten zowat compleet in elkaar gedraaid met parkers en speednuts. Vooral die van Yamaha werken fijn, aangezien je die heel eenvoudig open en dicht kunt buigen. Deze zijn echter wel vreselijk duur

              Comment


                #8
                wil ook de gaten dichtmaken bij mijn nieuwe vario maar ik mis de tekening waar naar verwezen wordt ,kan natuurlijk mijn eigen wiel opnieuw uitvinden,maar een schets is toch makkelijker.
                kan die tekening opnieuw geplaatst worden?

                Comment


                  #9
                  Bij deze:





                  Comment


                    #10
                    Ik heb deze 'modificatie' ook uitgevoerd.
                    Ik heb destijds twee foto's gemaakt een dag na de montage begin dit jaar.
                    Heb inmiddels nog een onderkant auto goedje eroverheen gespoten.
                    Kit heb ik niet gedaan, dus ik ga ze binnenkort nog losmaken om de boel goed schoon te maken aan de binnenkant.

                    Lange boutjes gebruikt, met de kop aan de binnenkant van de voorbalk en dan de schroefdraad vastgehouden tijdens het aandraaien van de moeren.


                    Comment


                      #11
                      Ziet er goed uit, netjes gedaan!

                      Wel ff iets om rekening mee te houden als je ze niet afkit, vocht (met eventueel daarin opgeloste pekel) kan nog steeds in de voorbalk komen van wat er achter het plaatje door naar beneden loopt. Al is dat natuurlijk wel 95% minder dan zonder die plaatjes.

                      Ik hoop dat je ze nog een beetje los krijgt, zo te zien is de moer aan het roesten.

                      Comment


                        #12
                        Die bouten en moeren kwamen uit een oude voorraad, ik zal nog eens een foto maken hoe het er nu uitziet. Heb hem hierna nog met een bodemspray gespoten.
                        De schijn bedriegt, de bouten en moeren gingen heel soepel op elkaar terwijl ze er niet uitzagen.

                        Comment


                          #13
                          Vanochtend heb ik van General Custom een fototje van de mal ontvangen. Aangezien die hierboven niet meer staat, zet ik deze hierbij weer in dit topic:
                          Dank aan General Custom voor tip en plaatje!

                          Click image for larger version

Name:	v300-malmistlampgaten.jpg
Views:	74
Size:	39,5 Kb
ID:	417051
                          Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
                            Vanochtend heb ik van General Custom een fototje van de mal ontvangen. Aangezien die hierboven niet meer staat, zet ik deze hierbij weer in dit topic:
                            Dank aan General Custom voor tip en plaatje!

                            Click image for larger version

Name:	v300-malmistlampgaten.jpg
Views:	74
Size:	39,5 Kb
ID:	417051
                            Dat is helaas het probleem met foto's, filmpjes van een externe bron... Heel fijn dat je hem hier nu hebt kunnen plaatsen en in het forum!
                            www.haagsbusmuseum.nl
                            www.volvo360.nl

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Bekijk bericht

                              Dat is helaas het probleem met foto's, filmpjes van een externe bron... Heel fijn dat je hem hier nu hebt kunnen plaatsen en in het forum!
                              Ja, bekend euvel. Ik gebruik mijn NAs als plaatjesplaats, daar voer ik zelf de regie, maar dat is ook niet gegarandeerd 100% uptie en zaligmalend voor de eeuwigheid. Maar voorlopig dus weer beschikbaar inderdaad.
                              Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

                              Comment

                              Working...
                              X