Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Markvictor
    replied
    Ik mis trouwens een bout van de waterpomp. En ik denk dat dit al heel lang zo is. Ik heb nooit die pomp vervangen dus ik vermoed dat deze ooit vervangen is, bout is afgebroken en gedacht met 1 bout minder kan het ook wel... Dus toch maar eens zo,n setje ergens scoren.

    Leave a comment:


  • Volvo344
    replied
    Ik wist vantevoren dat ze snel afbraken, dus ben als een oud vrouwtje te werk gegaan.
    Klappen erop, olie, losdraaien-iets vast-iets los- enz. Maar de koppen waren er in luttele krachten af.
    Waterpomp ook flink onder handen genomen, eveneens met hamer op tikken enz.
    Voor mijn doen erg subtiel geweest O:-)

    Anyhow, de nieuwe pomp heeft zich gister bewezen na een uur in de file met 30+ graden, geen druppel koelvloeistof verloren waar eerder 6 liter(!) per week verdween op de pakking met minimale lekkagesporen.

    En klopt idd, de draadeinden staken nog door de waterpomp heen toen ik hem verwijderde. Was al blij dat ze niet IN de kop waren afgebroken. Dan was het helemaal feest met uitboren en opnieuw tappen. Maar goed, zelfs met de draadeinden nog in de pomp moet er toch genoeg speling zijn om hem los te kunnen tikken lijkt mij, het zat bij mij vooral aan de onderkant waar hij een paringsritueel had gedaan met de cilinderkop...

    Leave a comment:


  • Niels
    replied
    Over verwijderen van afgebroken rommel: lees Anjo's howto.

    Leave a comment:


  • Albert1
    replied
    Mooi zo die uitleg met foto's. Heb ik de planning staan om binnenkort zo'n zelfde waterpomp te vervangen. Daarbij zou ik deze uitleg zeker gaan gebruiken.

    Leave a comment:


  • Wouter76
    replied
    Zoals jij het beschrijft heb ik het destijds ook gedaan Steven.

    Leave a comment:


  • Steven340
    replied
    Probleem met die waterpomp bouten is dat de koelvloeistof uiteindelijk ook bij de draden van de bouten komt als de pakking bijvoorbeeld niet goed meer is. Dat wordt vervolgens hard en na al die jaren vormt het bijna één geheel.

    Wat soms helpt is de bouten warmstoken, tikken op geven of wat bart al aangaf.

    Maar meestal doe ik met veel beleid de bout ietsjes los, als dat gaat dan weer vast, weer iets verder los, dan weer vast en zo blijf je de bout heen en weer wrikken.
    Dat is de grootste kans dat je ze niet breekt. Toevallig een paar weken geleden nog een waterpomp vervangen op deze manier.

    Leave a comment:


  • General Custom
    replied
    Na al die jaren kan randapparatuur dat tegen het blok gebout zit ontzettend vast gaan zitten inderdaad. Jammer dat je zoveel tegenslag hebt gehad.

    Nu heb ik nog nooit een waterpomp vervangen, maar wel andere vergelijkbare dingen. Wat ik in zo'n geval doe is eerst kruipolie aan de bouten en een nacht laten inwerken. Vervolgens een 6-kant dop met wringijzer op de boutjes, stuk stalen buis er over voor een flinke hefboom zodat je met minimale kracht spanning op zo'n boutje kunt zetten. Met 1 hand de stalen buis op spanning zetten, en met een hamer tegen het wringijzer tikken. Met veel geduld komen zo bijna alle bouten los.

    De waterpomp loshalen heb je waarschijnlijk gedaan met de stukken bout waarvan de kop was afgebroken nog door de waterpomp stekend?
    Als alle bouten er uit zijn kun je met een hamer op de waterpomp tikken, een grote kans dat hij dan na een paar schokken los schiet. Als het echt niet wil is de koevoet ook een prima oplossing ja.

    Leave a comment:


  • Volvo344
    replied
    Overigens, wat ik vrij bizar vond: de waterpomp zat zo vast aan het blok dat ik drie schroevendraaiers heb verbogen, en uiteindelijk met de koevoet de pomp van de kop moest breken. Is dat normaal!?

    Leave a comment:


  • Volvo344
    replied
    Mooie aanwijzing, mis alleen het stuk over afgebroken waterpomp bouten :’)
    4 van de 6 braken bij mij af, gelukkig kon ik bij 3 de schroefdraad met een waterpomptang verwijderen. De laatste wou er echt niet uit, zelfs niet na vlak slijpen voor betere grip.
    Nieuwe pomp dus met 5 bouten vast. Lekvrij gelukkig maar heb dan ook erg zorgvuldig de pakkingresten verwijderd.

    Leave a comment:


  • Wouter76
    replied
    Ja daar zat ik ook nog even aan te denken, ik zit alleen niet zo te wachten op een zich het leplazerus schrikkende bout die tengevolge meteen bij de enkels afbreekt...

    Nou ja aan de andere kant, zolang het grootste gedeelte van het schroefdraad in het blok blijft zitten is er ook weinig aan de hand, dan dat laatste beetje kvs er maar niet uit hoor.

    Leave a comment:


  • volvofiel
    replied
    Goed passende dop/ringsleutel erop, onder spanning houden en dan een rake klap met de hamer geven. Dan schrikt 'ie zo los
    als je er een lange arm op zet en met de hand gaat drukken, bouw je de kracht te geleidelijk op, dan slip je eerder door.

    Leave a comment:


  • Wouter76
    replied
    Ondertussen de Loctite 5922 besteld.

    Verder nog geprobeerd de aftapplug te lossen, die laat zich niet zomaar verwijderen helaas, ik heb er maar niet al te veel kracht op los gelaten tot nu toe (sleutel 11 gebruikt)

    Is deze bout in tegenstelling tot de waterpomp bouten sterk genoeg om met een zogenaamd dwarsgreep met glijstuk aan te vallen?

    Ik heb de bout al ingespoten met wat IMAL voor wat het waard is.

    Leave a comment:


  • AvdAkker
    replied
    alleen kun je het in de automotive zelden als pakkingvervanger gebruiken omdat de dikte van de normale pakking meegenomen wordt in de constructie van de gehele assemblage. beide oppervlakken moeten ook echt vlak zijn en zonder oneffenheden anders werkt het al niet meer optimaal

    Leave a comment:


  • General Custom
    replied
    Wel een ideaal spulletje als het echt pakkingen vervangt. Zeker als het ingewikkelde vormen betreft voor pakkingen die niet meer leverbaar zijn.

    Leave a comment:


  • AvdAkker
    replied
    Is afhankelijk van de kwaliteit van je pasvlak en de afwijkingen tussen de 2 te monteren delen. je kunt het ook prima als ondersteuning van een papieren of kurken pakking gebruiken

    Leave a comment:

Working...
X