Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)

Collapse
X
 
  • Sorteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

    #61
    Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
    klopt niet helemaal:

    linksboven = decelleratiemechanisme
    linksonder = renix (altijd links van de mengselschroef)
    rechtsonder = egr
    Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
    al moet ik gelijk wel toegeven dat ik over de egr en decelleratie vaak twijfel of ik het wel goed zeg; die B14.4S rommel heb ik het niet zo op
    Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
    Weet je nu echt wel heeeeel zeker dan dat je het nu goed had qua aansluitingen?
    Zag hier nog geen antwoord op, maar ben nu van een 340 met B14.4S de carb. aan het reviseren en hierbij zat het dus ook op de "verkeerde" manier ten opzichte van wat Anjo zegt aangesloten. Motor liep dan ook niet zo heel mooi en koud starten was ook een drama.

    Kortom wie weet het heel zeker hoe ik die slangen moet aansluiten?
    Verder is bij mij de slang naar de EGR afgedopt met een bout, waar op hoort deze oorspronkelijk op te zitten? Ja de EGR, zover was ik al maar waar zit die aansluit nippel dan?
    De rest van de EGR was namelijk niet afgedopt en het hele systeem zit er nog op, auto heeft dan ook maar 50k gelopen dus dat geloof ik verder wel.
    www.naafdopjes.nl

    Comment


      #62
      Er bestaat documentatie van... Volg het groene boekje en "Alles Sal Reg Kom"

      Comment


        #63
        Weet niet welk groene boekje je bedoeld, heb in dat zakboekje gekeken maar daar staat niets over in.

        Verder heb ik het nu zo aangesloten als Anjo zegt.
        Afijn, motor loopt nog steeds niet lekker, alles aangesloten zoals het zou moeten inclusief dat EGR membraam aan het spruitstuk.

        Vervolgens de auto flink laten werken, op rechte stukken plank gas weer remmen en weer plank gas.
        Met het idee om de boel lekker "schoon" te branden.
        Vervolgens alles op gehoor afgesteld maar blijft toch niet lekker lopen.

        Blok blijft een beetje schudden en draait stationair erg onregelmatig.
        Betreft overgens een 32Dir 105 carb.

        Zal de rest nog even controleren zoals in de vraagbaak beschreven staat, zoals het pulsair systeem etc... wieweet wat daar uitkomt.

        Lijkt wel of al die B14's niet makkelijk "mooi" lopend te krijgen zijn. Had het zelfde ook met een andere 340 met 32Dir 109 carb. zonder EGR dus.
        Onbegrijpelijk..... heb maar mazzel met die groene van me
        www.naafdopjes.nl

        Comment


          #64
          Edit: ik besefte achteraf dat ik onbedoeld dit topic had gekaapt door mijn huidige probleem te posten. Ik heb die nu naar een eigen topic verplaatst: hier.
          Last edited by BartJu; 12-06-2020, 11:10. Reden: opschoning
          Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 3 d, 1990, 1.4, CVT |Volvo 245 DL, B21A, AW71, LPG, 1976

          Comment


            #65
            Click image for larger version

Name:	3pu1kq.jpg
Views:	70
Size:	117,5 Kb
ID:	418453

            Nou ja bijna dan...

            En 'as we speak' ben ik de 'fuel make it happener' weer aan het 'rebuilden' .

            Ik kijk echt te veel Youtube.....anyway...waar was ik, ow ja, ik stond dus met dat kind bij de hoeren....ow nee daar was ik helemaal niet.

            Die carburateur dus, die ligt weer open en bloot op een tafel, dit keer niet mijn eettafel maar een tafel in onze logeerkamer die ik vakkundig heb omgebouwd tot Volvo 340 carburateur OK.

            De revisiekit: W298 heb ik aangevuld met een choke pull-off membraan van diezelfde BCCP winkel in Gramsbergen, dan heb je de set mooi compleet.

            En weer een ultrasoonreiniger erbij voor de grote schoonmaak, in plaats van dat ienieminie ding welke ik in 2010 gebruikte, nu een 6 liter big block van HBM met verwarming.

            Gelukkig las ik het topic nog even door voor de zekerheid, onder alle tips waaronder vooral die van Anjo behoorlijk waardevol zijn, zo bekijk ik beide te verwijderen venturi's met een blik van "die zijn allebei krek hetzelfde"
            Nou niet dus hè, 23 respectievelijk 24 mm diameter intern, ja 1 mm lekker boeieeeeee...., ja dus.

            Het duiveltje schuilt in de details, helemaal met een carburateur, het mag dan op bepaalde vlakken inferieur zijn aan MPI, maar zonder van allerlei electronica en sensoren komt ons Webertje toch al een mooi eind met het aanbieden van een juist mengsel onder diverse omstandigheden.
            Zeker met de CVT als transmissie heb ik mijn 340 altijd een heerlijk soepel en snel op het gas reagerend karretje gevonden, en een CO van ca 1,5% prima te doen. (het mogen er 3,5 zijn van de wetgever)

            Ik ga gewoon beetje bij beetje weer wat foto's neerfli...eh gooien hier onder het mottto baat het niet, in 13 jaar kun je wat bijleren houd ik mijzelf dan maar voor.

            De werkplek:

            Click image for larger version

Name:	b713638b-7ca9-44fb-a45d-51dcc3f3280c.jpg
Views:	69
Size:	202,8 Kb
ID:	418454

            Het lijdend voorwerp:

            Click image for larger version

Name:	8f8e3422-b36f-4fcf-97d1-34f0df260187.jpg
Views:	66
Size:	158,7 Kb
ID:	418455

            Te beginnen met choke pull-off mechaniekje te verwijderen:

            Click image for larger version

Name:	69c5efa4-ee34-4ccb-93bf-cf72b050552b.jpg
Views:	64
Size:	229,5 Kb
ID:	418456

            Click image for larger version

Name:	421b55df-8654-4478-8546-98ea0a44903e.jpg
Views:	65
Size:	210,8 Kb
ID:	418457

            Ook hier geldt aangezien ik niet beter weet dan dat 5 foto's per keer de max is; morgen meer.


            Comment


              #66
              Mooi om te zien hoe je weer verder gaat met je 340, leuk om te volgen, ik hoop voor je dat je de carburateur valse lucht vrij kunt monteren, was door mijn alternatieven isolatie flens heen, gisteravond bij een 340 de carburateur mooi gevlakt, nieuwe pakkingen, (denk probeer het weer eens) maar zonder succes, met remmenreiniger getest en toch weer niet afdichten met een hoop gestotter als gevolg. (werd er weer even aan herrinnert waarom ik een alternatief heb bedacht)

              Hier meer over dit alternatief, weet niet of je dit gezien had omdat je alweer even weg bent geweest
              http://forum.v3c.nl/forum/techniek/m...ossingen/page4

              keep up the good work
              www.naafdopjes.nl

              Comment


                #67
                Dank je Steven, ik heb alle tijd dat ik hier niet was niet stilgezeten hoor, ik had simpel gezegd geen zin en energie meer voor dit forum, ik ben blij dat enigszins hervonden te hebben.

                Jouw inspanningen rondom het verbeteren van de aansluiting van carburateur op het inlaatspruitstuk heb ik zeker met belangstelling gevolgd, het blijft toch een beetje een heikel punt hoewel ik er tot op heden nog geen problemen mee heb ondervonden.

                De vier boutjes op de carburateur voet mogen niet te strak want dan trekt de boel krom, maar als je ze te los monteert trekt de boel valse lucht als een malle, het herinnert me wederom ook aan de uitdaging rond het vinden van alle specs waaronder dus vaak aanhaalmomenten op onze teerbeminde autootjes, noem mij maar weer een nerd hoor maar de fabrikant geeft die niet voor niets op, daar hebben engineers lang en hard over nagedacht.
                Van mijn zakjappannertje heb ik een gigantisch dik WP handboek met alle relevante specs waaronder de aanhaalmomenten concreet benoemd, dat vindt ik echt heerlijk werken en het is prettig niet zelf na te hoeven denken of je zorgen maken over of iets wel op de juiste manier vast zit.

                Nou ja ik zeg nooit problemen ervaren te hebben, misschien was er wel een vacuüm lek en heb ik dat gewoon nooit goed gemerkt omdat ik de carburateur hiervoor heb lopen compenseren om aan het juiste CO en goede rij eigenschappen te komen.

                We gaan het meemaken, komend weekend de carburateur eerst weer eens netjes in elkaar schroeven en daarna gaat het nog wel even duren eer ik erachter kom hoe het torretje zich ermee gaat gedragen.

                Comment


                  #68
                  De carburateur revisie DL2:

                  Vlotter kamer beluchter eruit:

                  Click image for larger version  Name:	a050a6ea-96ac-4eb8-b171-b1dd399cb2a5.jpg Views:	0 Size:	184,1 Kb ID:	418475

                  Deksel met vlotter en naald, ik roep het nu alvast even; afstellen van het vlotter doe je met bv een boortje van 7mm tussen onderzijde vlotter en deksel met pakking, maar dat komt later wel.

                  Click image for larger version  Name:	eaddd86d-2408-440c-b4dd-12ffcecee5e1.jpg Views:	0 Size:	200,2 Kb ID:	418476

                  Op onderstaande foto zie je bovenin de lucht correctie sproeiers en onderin de hoofdsproeiers voor respectievelijk de linker en rechter trap:

                  Click image for larger version  Name:	ad6b67f7-5c8c-40b7-8e12-cc8a955a6ba5.jpg Views:	0 Size:	190,1 Kb ID:	418477

                  Up close and pesonal, nu met de acceleratiesproeier erbij, als je een peut gas geeft komt deze in actie omdat de carburateur niet snel genoeg kan reageren i.v.m het nog afwezig zijn van een toename in vacuüm.

                  Click image for larger version  Name:	cc0dd5ee-f97f-4a3a-ae7e-14386780016f.jpg Views:	0 Size:	186,9 Kb ID:	418478

                  Je ziet hier trouwens ook goed dat beide luchtcorrectiesproeiers op mijn Webert een waarde hebben van 190, oftewel 1,90mm, de hoofdpsproeiers hebben een verschillende waarde!





                  Hierboven zie je hoe de situatie is bij mijn carburateur, bij jou kunnen die anders zijn!

                  Wel zal de grootste sproeier altijd in de tweede trap zitten aangezien je die pas gebruikt als je serieus gas gaat geven bij stevig accelereren, bergop rijden of met hoge snelheid op de snelweg -> (Autobahn)


                  Ik ben er nu ook achter hoe ik foto's kan neerplempen zonder die stomme thumbnails en dus een beperkte aantal MB's en foto's per keer...

                  Comment


                    #69
                    Dan de acceleratiesproeier, hier zitten twee koper ringetjes op, één boven en één onder het aluminium gedeelte:



                    De venturi's eruit, en belangrijk hier (nogmaals, met dank aan Anjo) De tweede trap venturi diameter is 24mm, de eerste trap 23 mm!



                    Hup, in de ultrasoon ermee:



                    Beter:



                    Het revisiesetje: (inclusief de los aangeschafte choke-pull off membraan)



                    Het membraan met de lange steel en het grote ronde 'viltje' hebben in deze carburateur geen functie, en kunnen dus aan de kant.

                    In close up, ringetjes van koper voor de acceleratiesproeier, rubber voor choke pull-off, stationair sproeier voor 1e en 2e trap, en een aluminium ringetrje voor de vlotternaald huis dingetje..dat zie je later nog wel een keer.



                    Dan, het acceleratie, deellast en choke pull-off membraan:



                    Morgen meer.

                    Comment


                      #70
                      Nou ja overmorgen dan, ofzo... ahem.

                      het venturi vraagstuk speelde mij wat parten de afgelopen dagen, ik heb er het grote carburateurboek maar eens bijgepakt, en daarin staat dat de eerste trap een venturi diameter heeft van 23mm, de tweede trap heeft een venturi van 24mm, check:

                      Dan de auxilary venturi's die je uit de carburateur kunt halen, zowel de ons veel te vroeg ontvallen Mac bekend van o.a. de V3M als ook Anjo geven in een how-to aan dat deze niet uitgewisseld en derhalve verschillend zijn, nu kan ik echter op geen enkele manier ontdekken waar die verschillen dan in zitten...

                      Ja of, of ik maak een denkfout en begrijp ik de opmerkingen over deze delen van de carburateur verkeerd, hopelijk kan iemand hier er wat helder licht over schijnen.

                      Ik heb de auxilary venturi's aan alle kanten opgemeten, maar ik kan nergens verschillen ontdekken, onderstaand mijn trusty Mitutoyo voor de diameter:



                      De andere:



                      En zo heb ik de schuifmaat aan alle kanten zijn tanden erin laten zetten....niets..

                      Ook de gaatjes lijken me van eenzelfde diameter, zelfs die schuine in de venturi.

                      Geef mijn protie maar aan fikkie, overigens geeft mijn carburateur bijbel (the Haynes manual on carbuuretters) nul, niets aan over dit onderwerp en voor zover hun erom geven zijn ze krek 'tzelfde.

                      Ik had om de venturi diameter te verifiëren even een kartonnetje met een schilderteepie in elkaar geflanst:





                      Nou dat is duidelijk en kan zelfs een hafblinde mol als ik nog met het naakte oog waarnemen als je heel secuur tuurt.

                      ter lering ende vermaak nog even een blik van bovenaf:



                      Dus voor de zekerheid nog even als afsluitende zin, wie o wie weet hoe dit zit?

                      Comment


                        #71
                        Venturies zijn in dit geval hetzelfde, staat ook een nummer op de zijkant (4) in jouw geval.

                        de oudere type webers zit verschil in, ook duidelijk te zien. Voor de eerste trap zijn dat bijv. 2 venturies in 1, zal daar eens een foto van maken.

                        Dan heb ik over de 32 Dir 100 of 93 uit m’n hoofd op de 343/5 en 340 GL van ‘82 en ‘83
                        www.naafdopjes.nl

                        Comment


                          #72
                          Waarvoor mijn hartelijke dank Steven!

                          Fijn dat daarvoor voor mij en diegene die ook een revisie willen uitvoeren daarmee duidelijk is hoe het zit, bij de eerste revisie in 2010 had ik de axillary venturi's namelijk laten zitten.

                          Comment


                            #73
                            En weer doorrrrrrr, door de aanwijzing van Stefan kan ik rustig door, ondertussen zit het vlotterdeksel er weer op na de volgende werkzaamheden;

                            Men neme een boortje van 7 mm en schuive die tussen pakking en onderzijde van de vlotter:



                            Bovenstaande was nadat ik het lipje waar de afsluiter aanzit ietsjepietsje had verbogen.

                            Zit alles weer keurig op z'n plekkie?
                            Mooi dan mag je nu wat Loctite 248 ter hand nemen en de boutjes daar wat van voorzien:







                            Dan neme men een boortje van 5 mm en controleer je de werking van de choke-pull off, de choke klep mag bij een juiste afstelling niet meer of minder dan 5 mm open gaan:



                            In afwachting van nog kleinere boortjes (voor het open gaan van de gasklep i.v.m. fast idle en gebruik deceleratie mechanisme) doen we nu alleen nog even het open gaan van de beluchter voor de vlotterkamer, die mag bij volledig geopende primaire gasklep 2,5mm bedragen:




                            Dat klopt bij mijn carbje één 100%, dus dat zit wel snor.

                            Comment


                              #74
                              Dan was er uiteindelijk nog iets met boortjes,4, 5 en 7mm heb ik, de hele kleine maten voor de gasklep opening (fast idle, vlotter beluchting, decelereer mechaniek) echter niet.

                              Laat HBM nog een mooi setje hebben met heel veel ieniemienie boortjes:



                              Onderstaand boortje heb ik gebruikt om de gasklep opening mee te meten voor de correcte functie van het decelaratie mechanisme (gasklep blijft nog even iets open staan als je het gas loslaat om bepaalde uitlaatgassen te reduceren)





                              Hier zie links onder het deceleratie membraan welke de hevel waaraan onder andere de primaire gasklep aan is bevestigd iets kan openen:



                              En dan door naar een iets grotere maat:



                              Daarmee heb ik de gasklepopening gemeten bij een volledig gesloten chokeklep, de nok aan de hevel van de choke bediening bedient op zijn beurt via een instelbare schroef het mechanisme van de primaire gasklep, die stel je zo in dat een boortje van 0,9mm er net langs past, een boortje van 1mm niet meer.

                              Ik heb hier geen foto van omdat ik in tegenstelling tot een geleedpotige maar 2 pootjes heb (nou ja onze voorouders in ogenschouw nemend heb ik eigenlijk vier pootjes

                              Dat was dan dat, ik schuur de verwarmingsplaat nog even wat op met behulp van ee velletje K240 en een spiegel (wordt het ook echt vlak) aangezien die wat aangetast is.

                              En dan kan het hele spulletje weer het afsluitbare bakje in, wachtend tot de motor klaar is de carburateur weer te ontvangen.

                              Comment

                              Working...
                              X